دولت، مقصر اصلی وضعیت شهرک زیتون

گروه اجتماعی- محمد سالاری با بیان این مطلب اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی وقت اقدام به واگذاری اراضی خود در حریم تهران و لواسانات و ... کرده که با توجه به قوانین این زمین ها در حریم شهر واقع شده بنابراین باید تاکید کنم ساکنان و مالکان هیچ گونه تقصیری در این ماجرا ندارند.

به گزارش افکارنیوز، وی افزود: دولت و وزارت جهاد کشاورزی در اصل زمین هایی را منتقل کرده و سند زده اند که در حریم واقع شده بود و اگر در آن زمان مالکان این زمین ها را نمی خریدند با پول آن می توانستند در تهران خانه بخرند.

وی ادامه داد: متاسفانه سالیان طولانی است که مالکان شهرک زیتون در انتظار حل مشکلات بوده و منتظر اجازه ساخت و ساز و دریافت زیرساخت ها هستند اما اکنون تصمیم گیری در مورد این شهرک در دست وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور است.

وی تصریح کرد: ما در شورای شهر بارها مشکلات شهرک زیتون را بررسی کرده و بنده از مسوولان وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، استانداری، فرمانداری و ... برای یافتن راهکار مناسب دعوت کرده و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که تمام ضرر و زیان و حقوق مالکان این شهرک جبران شده و دولت؛ زمین و خانه های این عزیزان را قیمت گذاری کرده و زمین و امکانات در تهران و یا اطراف آن را برای ساخت و ساز و سکونت در اختیار ساکنان شهرک زیتون قرار دهد.

وی عنوان کرد: در دولت اصلاحات قرار بود این جابجایی با جبران تمام حقوق متصوره و خسارت ها صورت گیرد اما ساکنان فکر می کردند که با گذشت زمان و ... مشکلات حل شده و می توانند ساخت و سازها را انجام داده و زیر ساخت های مناسب را دریافت کنند به همین دلیل املاک خود را نفرختند و حاضر به جابجایی نشدند.

وی گفت: اما اکنون این شهرک در محدوده حریم شهر قرار گرفته و هر گونه ساخت و ساز در آن خلاف قانون است بنابراین طبق توافقات صورت گرفته دولت باید با تهیه بسته ها یپیشنهادی و تعیین چند مکان، پیشنهاد جابجایی ساکنان شهرک را با جبران و پرداخت تمام حق و حقوق و خسارت ها و ... مطرح و اجرایی کند.

وی خاطر نشان کرد: اکنون شهر تهران دارای مشکلات زیست محیطی فراوانی شده و به همین دلیل در شورای شهر در زمینه کاهش ساخت و سازها به ویژه در ارتفاعات و ... مصوباتی داشتیم بنابراین نمی توان انتظار داشت به شهرک زیتون زیر ساخت و ... داده شود زیرا با این کار نقاط دیگر شهر نیز انتظار چنین مواردی دارند.

سالاری بیان کرد: ساکنان زیتون نیز حق دارند که از وضعیت نامناسب خود گلایه داشته باشند زیرا وضعیت فعلی آنها حاصل اشتباهات دولت و وزارت جهاد کشاورزی وقت در واگذاری این زمین هاست بنابراین اگر خواهان حل مشکلات این عزیزان هستیم دولت باید هرچه سریعتر تمهیدات لازم را بیاندیشد.

عضو شورای شهر تهران افزود: پایان سال گذشته دستگاه های مختلف دولتی مکلف شدند با تعیین نقاط مختلف امکانات جابجایی ساکنان شهرک زیتون را در کوتاه ترین زمان ممکن فراهم کنند اما تاکنون این کار صورت نگرفته است که به عنوان نماینده مردم و به ویژه ساکنان این شهرک دوباره از مسوولان جویایی روند کار خواهیم شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: کسانی که در شهرک زیتوان ساخت و ساز کرده اند هیچ کار غیر قانونی انجام نداده و متخلف نیستند زیرا این عزیزان زمین ها را به صورت قانونی از دولت خریداری کرده و سند دریافت کرده اند و هیچ تصرفی در کار نبوده است اما اکنون زمین ها در محدوده حریم شهر تهران قرار گرفته و ساخت و ساز در آن ممنوع است بنابراین دولت باید هرچه سریعتر جبران خسارت کرده و جلب رضایت ساکنان و پرداخت حق و حقوق این عزیزان زمین مناسب برای جابجایی و مشخص و واگذار کند.