پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- اختلاف بین دولت و جریان اصلاحات موجب شده تا دولت حسن روحانی در مرحله دوم برای پیروزی اصولگرایان تلاش نماید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، حسن روحانی و حامیان دولت، به شدت از ریاست دکتر علی لاریجانی بر مجلس دهم دفاع می کنند و از طرف دیگر جبهه اصلاحات که در این انتخابات موتلف دولت بود به شدت به دنبال ریاست دکتر محمدرضا عارف است.

مهمترین دغدغه جریان اصلاحات این است که ائتلاف با دولت و حضور افرادی با پیشینه اصولگرایی موجب این شده که بدنه حامی آن، هویت اصلاح طلبی را به بن بست رسیده بداند. بدنه اصلاحات به شدت معتقد است اصلاحات درحال هضم درجریان اعتدال می باشد و عملا ذیل حجت الاسلام روحانی تعریف می شوند.

از طرف دیگر، چالش مبتلابه اصلاح‌طلبان، این است که اصولگرایان عضو لیست این جریان سیاسی، باتوجه به آنکه میثاق‌نامه اصلاح‌طلبی را انگشت نزده‌اند، عملا در معادلات یارگیری برای ریاست مجلس، در صف اصولگرایی حضور خواهند داشت. موضوعی که وزن سیاسی اصلاح‌طلبان برای چانه‌زنی جهت ریاست عارف را کم و کمتر خواهد نمود.

بر همین اساس در صورتی که در مرحله دوم اگر تمام نامزدهای اصلاح طلب، پیروز شوند به یک اکثریت شکننده می رسند و می توانند رئیس، بخشی از هیات رئیسه، دیوان محاسبات، مرکز پژوهشهای مجلس و بخشی از ریاست کمیسیون ها را در اختیار آقای عارف و تیم همراه وی قرار دهند.

بر همین اساس در مرحله دوم، دولت آقای روحانی تمایل کمتری به پیروزی اصلاح طلبان نشان خواهد داد و احتمالا فشار برای پیروزی اصولگرایان افزایش می یابد چرا که در دوقطبی عارف- لاریجانی، اصولگرایان به لاریجانی رای خواهند داد. 

با راه‌نیافتن دکتر حدادعادل رئیس مجلس هفتم به پارلمان آینده، حتی اصولگرایانی که در شرایط به‌وجودآمده در سال‌های اخیر، چندان سنخیت فکری و سیاسی با لاریجانی نداشتند، حاضر خواهند بود، مقابله وی با رئیس‌جمهور سابق، حمایت از برجام و آن 20 دقیقه معروف و همچنین حضور مستقل رئیس مجلسین هشتم و نهم در رقابت‌های انتخاباتی 7 اسفند را به باد فراموشی بسپارند تا مبادا فردی از تبار اصلاح‌طلبی بیاید و همه‌چیز را به باد تغییر بگیرد.

لازم به ذکر است در صورت تفکیک نامزدهای مختص گروه اعتدال از جریان اصلاحات، این جریان تنها 5 درصد از نامزدهای پیروز را در اختیار دارد.