پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- فرشته صادقی- حدیثی هست از پیامبر اکرم که فرمودند: "تهادوا، فانها تذهب بالضغائن"، به یکدیگر هدیه بدهید زیرا کینه ها را از بین می برد.

بحث هدیه دادن بحثی بسیار گسترده ست و معمولا فکر اینکه به چه کسی چه چیزی هدیه بدهیم یا قیمت آن در چه حدی باشد جزو تصمیم های وقت گیراست خصوصا اگر کسی که می خواهیم به او هدیه بدهیم سخت گیر، مشکل پسند یا دارای سلیقه خاصی باشد. 

راحت ترین، کادو دادن به بچه هاست که نفس هدیه گرفتن برای شان مهم است چون ذهن شان درگیر قیمت یا نیت پشت آن نیست. من طی سال ها به چند تجربه کاربردی در مورد هدیه دادن رسیده ام: یکی اینکه بعضی از آدم ها ارزش وقت تلف کردن و فکر کردن در مورد هدیه ای که می خواهیم به آنها بدهیم،را  ندارند چون همیشه و در هر حالتی حرف و سخنی از آن درخواهد آمد. بنابراین به این آدم ها هرچیزی می خواهید بدهید و برایشان وقت نگذارید: در هرصورت فرقی نخواهد کرد.

بهترین هدیه وقتی است که بطور کاملا ناگهانی داده می شود و یا به کسی که اصلا توقع ندارد داده می شود. 

فرض کنید شما یک انگشتر یا گردنبند بدلی قشنگ، یک تسبیح یا یک خودکاررنگی یا روان نویس خاص دارید. اگر کسی دید و از آن تعریف کرد آن را از خودتان جدا کنید و به او بدهید. (البته در صورتی که خودتان آن را از کسی دیگر نگرفته باشید یا ارزش معنوی خاص یا مادی زیادی برای شما ندارد.) اثراین کار عجیب ست. طرف مقابل مرتبا خواهد گفت منظورش این نبوده و فقط داشته تعریف می کرده اما وقتی بگویید دیگر دادم رفت باید بگیری، آن را می گیرد و بعد آن کسی که احساس بهتری دارد شما هستید. دل کندن از چیزی و دادن آن به دیگری بدون هیچ گونه چشم داشتی احساس خوبی می دهد. نگران نباشید، هیچ وقت احساس پشیمانی نخواهید کرد.

یک حالت دیگر اینست که به کسی که اصلا از "شمای نوعی" توقع ندارد هدیه بدهید: مثلا همکاری ازدواج می کند یا بچه دار می شود و رابطه تان اینقدر صمیمی نیست که شما را به مراسم ازدواجش دعوت کند. هدیه دادن به چنین آدمی بازهم مثل مورد بالا اثر عجیبی دارد. ناگهان آدم ها را به هم نزدیک و دوست می کند و فاصله ها را برمی دارد. 

و نهایتا هدیه دادن به کسانی که احساس می کنیم به دلیلی از ما دلخور هستند احتمالا همانی است که پیامبر در موردش فرمود کینه ها را از بین می برد. چون همین عمل هدیه دادن دل خوری را برطرف می کند و احتمالا باعث می شود طرف در نگاهش یا رفتارش با شما تجدید نظر کند.

هدیه حتی ساده ترین آن در حد یک کارت تبریک نوروز، یک ظرف مربا و یا یک سوغاتی کوچک اثر زیادی روی آدم های دیگر دارد، آدم ها را نرم و خوشخو و خوشحال می کند و خوشحال کردن بنده های خدا سعادت کمی نیست.