حشره‌کش بیولوژیک در شاهرود اختراع شد

حمید دزیانیان ضمن بیان اینکه، اختراع ریز کپسولی حشره کش بیولوژیک دارای مالکیت معنوی اداره ثبت اختراعات کشور به شماره ۲۰۶.۸۷ توسط اعضای هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان مرکز شاهرود است، ابراز داشت: هدف اصلی این اختراع مبارزه با عوامل آفات گیاهی است.

وی افزود: امروزه مبارزه آفت کش ها با توجه به لزوم بهبود شرایط کشاورزی در استان سمنان، همواره مورد توجه هیئات علمی دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی بوده و در سال جاری نیز این مقوله مهم، مورد عنایت مرکز تحقیقات کشاورزی قرار دارد.

توجه ویژه بر آفت کش بیولوژیک

سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان سمنان درباره این طرح گفت: ویروس ها از جمله عوامل میکروبی موثر در کنترل آفات گیاهی هستند و از جمله محدودیت‌های حشره کش های ویروسی کاهش زمان ماندگاری در طبیعت، سرعت مرگ میزبان و مشکل در تولید انبوه محسوب می شود که موجب عدم استفاده وسیع از حشره کش های ویروسی می شود.

دزیانی افزود: با استفاده از روش های مختلف فرمولاسیون از جمله ریزکپسول سازی و افزودن مواد محافظ اشعه ماوراء بنفش و افزاینده سرعت مرگ و میر میزبان، موجب افزایش فعالیت باقیمانده، میزان تاثیر، کارایی، همچنین انبارداری مناسب و طولانی مدت حشره کش های ویروسی می شود.

وی همچنین بیان داشت: در این اختراع پس از تکثیر ویروس بر روی میزبان طبیعی لارو حشره در فرآیندی آزمایشگاهی ویروس از بدن لاروها خاص سازی شده و سپس با افزودن مواد همراه نشاسته خوراکی تغییر شکل یافته و مواد محافظ نور ماوراء بنفش در فرایند کپسوله ساختن پارتیکل ویروس میکرو انکپسولیت یا ریز کپسول سازی شده و در قالب فرمولاسیون پودری تولید شده است.

طرحی که نمونه خارجی ندارد

سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان سمنان درباره مهم‌ترین فواید و تاثیرات سودمند این فرمولاسیون نیز گفت: امکان نگهداری مناسب و طولانی در انبار، افزایش مقاوت ویروس در مقابل نور ماوراء بنفش و محیط طبیعی افزایش کارایی بیولوژیکی ویروس با تلفیق مواد تحریک کننده تغذیه لارو در کپسول، حل شدن یکنواخت در آب و سهولت استفاده در مزرعه، امکان ساخت و تولید داخلی آن، امکان صادر کردن محصول به خارج کشور است.

دزیانی بیان داشت: این طرح در دو سال و با هزینه ای بالغ بر ۱۰ میلیون تومان انجام شده است و همچنین باید گفت این کار برای اولین بار در کشور انجام شده  و فرمولاسیون طراحی شده مشابه خارجی ندارد.