شیوع آنفولانزای فوق حاد مرغی در چند ماه گذشته و خسارت مالی مرغداران

پس از انتشار خبری در نسل شاهوار که به نقل از مرات استان سمنان در خصوص مصاحبه مدیرکل دامپزشکی استان در رابطه با عدم شیوع آنفولانزای مرغی در استان سمنان منتشر شده بود چند نفر از مرغداران شاهرود با نسل شاهوار تماس گرفته و مواردی را در خصوص شیوع آنفولانزای مرغی در مرغداری های شاهرود طی چند ماه گذشته مطرح کرده اند که در ذیل آمده است: 

قابل ذکر است نسل شاهوار مسایل مطرح شده از سوی مرغداران را تایید نکرده و به عنوان پیام های رسیده منتشر کرده است و آمادگی خود را جهت انتشار بیانات و نظرات مسئولان در خصوص این موضوع اعلام می دارد.

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان در مصاحبه خود عنوان کرده بود

" دکتر محمد سعیدی مدیر کل دامپزشکی استان سمنان گفت: تاکنون هیچ موردی از بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان استان سمنان مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه موردی از انفولانزای فوق حاد پرندگان در این استان ثبت  نشده است، افزود: مواردی مشکوکی در برخی پرندگان دیده شده بود که با گرفتن آزمایشات مشخص شد که این بیماری نیست.

مدیر کل دامپزشکی استان سمنان همچنین تصریح کرد: خوشبختانه چندین سال است اقدامات خوبی صورت گرفته و هیچ موردی در این استان در سال های اخیر مشاهده نشده است".

شیوع آنفولانزای فوق حاد مرغی در چند ماه گذشته و خسارت مالی مرغداران

م . ج یکی از مرغداران شاهرودی در گفتگو با خبرنگار  نسل شاهوار  با بیان اینکه حدود سه ماه قبل در برهه ای از زمان آنفولانزای فوق حاد در بین مرغداری های شاهرود شیوع پیدا کرد گفت: عده ای از مرغداران برای جلوگیری از شیوع این بیماری در بین گله های خود مجبور شدند مرغ های خود را با وزن پایین وارد بازار کنند که ضرر مالی فراوانی دیدند.

وی اظهار کرد: چند مرغداری که این بیماری در آن شیوع پیدا کرده بود نیز تلفات وحشتناکی دادند و با تلفات روزانه هزار تا هزار و 500 قطعه از گله های خود مواجه بودند.

این مرغدار شاهرودی کاهش جوجه ریزی در مرغداری های شاهرود را برای جلوگیری از دچار شدن گله ها به این بیماری اعلام کرد و افزود: تنها تعداد کمی از مرغداری ها اقدام به جوجه ریزی کردند و همین مساله سبب افزایش قیمت مرغ  در ماه گذشته و رسیدن قیمت آن به هفت هزار تومان تا هفت هزار و دویست تومان و مبلغی پایین تر از این قیمت از اوایل خرداد ماه شد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه در دوره های گذشته برای جوجه ریزی مشکل خاصی نبود اما این دوره بین 15 تا 20 روز باید منتظر باشیم بیان کرد: دوره های گذشته دو یا سه روزه جوجه تحویل مرغداران می شد اما الان به دلیل صادرات جوجه باید حدود 15 تا 20 روز در نوبت باشیم که این موضوع نیز یکی از دلایل کاهش عرضه مرغ در بازار مصرف شده است.

بازار مرغ نوسانات شدیدی دارد

این مرغدار شاهرودی با بیان اینکه صنعت مرغداری از یک سال گذشته تا کنون دچار نوسانات فراوانی بوده است گفت: اکثر مرغدارانی که سالن های استیجاری داشتند سالن ها را پس دادند و از این حرفه کنار کشیدند و مرغدارانی هم که خود صاحب سالن بودند چاره ای نداشتند جز اینکه سالن آنها برای چند ماه خالی باشد یا جوجه ریزی کمی داشته باشند تا با نوسانات بازار مرغ متحمل ضرر نشوند.

وی با بیان اینکه ضررهایی که در صنف مرغداری شامل حال مرغدار می شود یک یا چند میلیون نیست و بستگی به وزن گوشت گله گاها به 50 میلیون یا 100 میلیون و بیشتر نیز می رسد اظهار کرد: بازار مرغ نوسانات شدیدی دارد و برای مثال اگر قیمت مرغ تنها 200 تومان افزایش یا کاهش یابد برای کسی که 40 تن گوشت دارد 8 میلیون تومان سود یا ضرر به دنبال دارد.

خسارت 90 میلیونی یکی از مرغداران شاهرودی در پی شیوع بیماری چند ماه گذشته

یکی دیگر از مرغداران شاهرودی که به دلیل شیوع بیماری آنفولانزا بین گله های مرغداری حدود 90 میلیون خسارت دیده بود در گفتگو با خبرنگار  نسل شاهوار گفت: در هر دوره حدود 50 هزار قطعه جوجه ریزی داشتیم اما به دلیل شیوع آنفولانزای فوق حاد چند ماه گذشته در بین گله و متحمل شدن خسارت فراوان چند دوره است جوجه ریزی نکرده و سالن مرغداری خالی است.

وی اظهار کرد: بعد از شیوع این بیماری در بین مرغداری ها، جدای از تلفات فراوانی که هر روز در بین گله داشتیم مرغ های سالم را با وزن بسیار پایین به بازار عرضه کردیم که متحمل خسارات فراوانی شدیم.

این مرغدار شاهرودی با بیان اینکه مرغداران مجبور شدند یا جوجه ریزی نکنند یا اگر جوجه ریزی دارند بسیار پایین تر از ظرفیت سالن های مرغداری باشد بیان کرد: همین موضوع سبب کاهش عرضه مرغ در بازار مصرف و افزایش قیمت آن شده است برای مثال از حدود 90 واحد گوشتی شهرستان شاهرود شاید تنها دو واحد مرغ آماده فروش داشته باشد و مرغدار به واسطه ضرری که در دوره های گذشته کرده است صبر می کند و مرغ را کمی دیرتر روانه بازار می کند تا بتواند سود خود را برده و بخشی از خسارات متحمل شده طی ماه های گذشته را جبران کند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود افزود: افزایش قیمت جوجه و رسیدن قیمت آن از 700 تومان به هزار و 700 تومان طی دو یا سه هفته گذشته یکی از مشکلات پیش روی مرغداران است برای مثال سالنی که 16 هزار قطعه جوجه ریزی می کرد با توجه به افزایش هزار تومانی قیمت جوجه باید حدود 16 میلیون بیشتر نسبت به دوره های قبل برای جوجه ریزی بپردازد.

این مرغدار شاهرودی به افزایش 200 تومانی یمت ذرت دان مرغی در مقایسه با دو یا سه ماه گذشته گفت: ذرتی که از بند می آید در مقایسه با سه ماه گذشته 200 تومان افزایش قیمت داشته است و یک واحد گوشتی که از 40 تن ذرت استفاده می کرد الان باید حدود ده میلیون تومان بیشتر هزینه دریافت کند.

وی عدم حمایت و همراهی بیمه برای جبران بخشی از خسارت را یکی دیگر از گلایه مندی های همکاران خود در این صنف عنوان کرد و افزود: در هر دوره جوجه ریزی برای جبران بخشی از خسارات احتمالی گله را بیمه می کنیم و در صورت بروز تلفات حدود یک هفته باید لاشه مرغ را نگه داریم تا کاشناس بیمه و جهاد بازدید و شمارش کرده و در چاه بیاندازند و بعد از تعیین خسارتی بسیار پایین تر از مبلغی که مرغدار بابت بیمه پرداخت کرده است و چند ماه دوندگی حدود 7 یا ده ماه و گاها یک سال گذشته است و بیمه عنوان می کند اعتبار نداریم و  و قادر به پرداخت هزینه خسارت شما نیستیم.