بانویی که با پرورش قارچ در اقتصاد مقاومتی ایفای نقش می کند

به نقل از مرآت، اقتصاد مقاومتی یکی از رویکردهای مورد تأکید مقام معظم رهبری است که شرایط امروز کشور به آن نیاز جدی دارد که در همین راستا یک بانوی کارآفرین سمنانی با الگو گرفتن از اقتصاد مقاومتی توانسته است با طرح تولید قارچ نیاز شهرستان سمنان را تأمین کند.

محبوبه علائیان با پشتکار و همت خود امروز توانسته  یک کارگاه تولید پرورش قارچ استیجاری به متراژ 300 متر(3 سالن 100 متری) در نزدیک روستای علا سمنان راه اندازی کند.

در ادامه گفتگو  خبرنگار مرآت با این بانوی کارآفرین را بخوانید:

محبوبه علائیان 39 ساله در خصوص اینکه چه چیز باعث شد تا اقدام به کارآفرینی کند، گفت: از سال 93  باتوجه به فرامین رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی وارد این عرصه شدم.

وی در ادامه افزود: ابتدا در کلاس های آموزشی پرورش قارچ تک به مدت دو ماه شرکت کردم و بعد از آموزش 6 ماه در آن کارگاه برای یادگیری بیشتر بودم و بعد از آن کارگاه خود را راه اندازی کردم.

این بانوی کارآفرین درباره سرمایه اولیه ای که برای این کار شروع کرد، اظهار کرد: برای شروع این کار از بسیج سازندگی وام 20 میلیونی دریافت کردیم.

علائیان همچنین تصریح کرد: سالنی که اجازه کردیم وسایل مورد نیاز برای پرورش قارچ را داشت و فقط چند کولر برای آن گرفتیم.

وی با اشاره با اینکه مرحله اول پرورش قارچ در اسفند 93 بود گفت: 5 تن کمپوست به مبلغ 4 میلیون تومان تهیه و 15 فروردین 94 برداشت قارچ را شروع کردیم.

این بانوی کارآفرین با بیان اینکه هرمرحله پرورش قارچ 3 ماه طول می کشد که فقط برداشت آن یک ماهی زمان می برد، افزود: در مرحله اول 1 تن و 250 کیلو قارچ برداشت کردیم که برای اولین بار خیلی خوب بود.

وی در ادامه بیان کرد:  کیلویی 6 هزار تومان به فروش می رساندیم  و باتوجه به هزینه کرد اولیه تقریبا سود خوبی حاصل کردیم.

علائیان با اشاره به اینکه از سال 93 تاکنون 9 مرحله پرورش قارچ داشته ام گفت: در هر مرجله میزان برداشت قارچ متفاوت بوده است که کمترین آن به علت بیماری قارچ ها 700 کیلو و بیشترین آن در مرحله هفتم به میزان 1 تن و 700 کیلو بوده است.

این فعال اقتصاد مقاومتی افزود: بزرگترین قارچی که در این 9 دوره برداشت کردم وزنی بالغ بر 350 گرم داشت و یک قارچی که شبیه قلب بود نیز در بین آنها برداشت شد.

وی با اشاره به اینکه  پرورش قارچ حساسیت ویژه ای دارد، گفت:  لحظات برداشت محصول و زمانی که سالن پر از قارچ می شود، آرامشبخش و لذت بخش است.

این بانوی کارآفرین در ادامه افز.د: برخی اوقات بیماری هایی که می گیرند شکل آنها تغییر می کند با اینکه باعث ضرر  ما می شود ولی شکلشان که به شکلی دیگر تبدیل می شود، خیلی جالب است .

علائیان با اشاره به اینکه 3 نفر به صورت مستقیم در این کارگاه  اشتغال زایی داشته ام، گفت: موقع برداشت قارچ ها در هر مرحله کارگر ساعتی می گیریم که نزدیک به 7 نفر هستند.

وی با بیان اینکه در زمان فروش محصول دلال ها خیلی اذیت می کنند، اظهار کرد: دلال ها قارچ ها را از جاهای دیگر می آوردند و دست ما را برای فروش قارچ در سمنان می بندند.

این فعال اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: دست دلالان باید کوتاه شود تا تولید کنندگان بتوانند محصولات خود را بهتر عرضه کنند.