ذوب‌آهن اصفهان حقوق کارگران البرز شرقی شاهرود را پرداخت کند

حبیب‌الله محقق پیش از ظهر دوشنبه در نشست خبری خود با خبرنگاران در خانه کارگر استان سمنان مهمترین خواسته امروز جامعه کارگری را امنیت شغلی و بهبود وضیعت اقتصادی ذکر کرد و افزود: با این اتفاق امید به زندگی در جامعه بیشتر خواهد شد.

وی از ممنوعیت حق اعتصاب از کارگران در کشور اظهار تاسف کرد و گفت: در قانون جدید این حق را از کارگران گرفته اند و این کار درستی نیست که اجازه ندهیم کارگری که حقوقش را نمی‌دهند اعتراض نکند.

مجلس شورای اسلامی قانون کار را اصلاح کند

رئیس کانون بازنشتگان خانه کارگر سمنان خواستار بازگشت حق اعتصاب برای کارگران در اصلاح قانون شد و افزود: کارگر باید این حق را داشته باشد که اگر حق او ضایع شد بتواند اعتراض کند اما این حق را از همه ما گرفتند و ما معترض هستیم و انتظار داریم مجلس این حق را برگرداند.

محقق ضمن تقدیر از تلاش‌های دولت یازدهم در خصوص رفع موانع تولید گفت: قدم های بسیار خوبی در این بخش برداشته شده و تسهیلات زیادی از سوی دولت به واحدهای مشکل‌دار اعطا می‌کند که جای تقدیر دارد.

وی با اشاره به گذر زمان برای رفع مشکلات و ایجاد رونق اقتصاد در کشور اظهار داشت: مشکل اقتصاد در کشور دربازده ۱۰ ساله بوجودآمده و اصلاح آن دریک شب اتفاق نخواهد افتاد و برای رفع آن نیاز به زمان است.

رسانه ها صدای کارگران را به گوش مسئولان برسانند

دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان به بردباری ونجابت کارگران در حالی که با حقوق ۸۰۰ هزار تومان و گاه زیر ۵۰۰ هزار تومان کار می‌کنند، اشاره کرد و افزود: رسانه ها باید برای رساندن صدای کارگران به گوش مسئولان از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

محقق با بیان اینکه جامعه به خدمات کارگران نیاز دارد، اضافه کرد: باید دغدغه‌های امروز آنها مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه جامعه کارگران، خبرنگاران را از خود می‌دانند، ادامه داد: قانون نیز شغل خبرنگاری را از مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب کرده است.

ذوب‌آهن اصفهان حقوق کارگران البرز شرقی را پرداخت کند

دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان در بخش دیگر سخنان خود از کارخانه ذوب‌آهن اصفهان خواست به‌جای هزینه‌های میلیاردی برای فوتبالیست‌ها، حقوق کارگران البرز شرقی که به نان شب‌شان محتاج‌اند را پرداخت کند.

محقق در خصوص مشکلات کارگران معادن البرز شرقی در شاهرود، اظهار کرد: مشکلات کارگران این شرکت که یکی از مهمترین مراکز اشتغال در شرق استان سمنان است از زمانی شروع شد که اصل ۴۴ به آن شیوه نادرست اجرایی و به بخش به‌اصطلاح خصوصی واگذار شد.

وی با اشاره به خرید معادن البرز شرقی از سوی ذوب‌آهن اصفهان، ادامه داد: البته ما از آنچه در پشت پرده‌ها اتفاق افتاد بی‌اطلاع هستیم اما واقعیت این است که واگذاری شرکت در دولت قبل مشکوک و جای سئوال دارد.

  تلاش مسئولان برای احقاق حق کارگران البرز شرقی بی نتیجه بوده است

دبیر اجرایی خانه کارگر استان سمنان با اشاره به مشکلات متعدد کارگران البرز شرقی گفت: این قشر محروم و زحمت کش امروز مطالبات بسیار زیادی دارند اما ذوب‌آهن هم مدعی است که هیچ بدهی ندارد.

محقق ادامه داد: البته ذوب‌آهن مدعی است که هیچ بدهکاری ندارد و پروژه را خریداری کرده و ارتباطی با حقوق کارگران ندارد و این در حالی است که اصلا بخشی از کارگران سهامداران البرز شرقی هستند که متاسفانه این سهام‌ها نیز در پرده‌ای از ابهام قرار دارد.

وی همچنین با بیان اینکه برخی مسئولان نیز در این بین مقصر هستند و باید جوابگو باشند، تصریح کرد: با وجود اینکه هم نماینده پیشین و هم نماینده فعلی مردم شاهرود در مجلس پیگیری زیادی کردند تاکنون اتفاقی برای احقاق حق کارگران نیفتاده است.

خریداران البرز شرقی باید مطالبات کارگران را بدهند

رئیس کانون بازنشتگان خانه کارگر سمنان با بیان اینکه شواهد نشان می دهد که برخی می‌خواهند مشکلات را به گردن تامین اجتماعی بی‌اندازند، تصریح کرد: جیب این سازمان نیز که در دولت قبل خالی شد و بعید است کارگران در صورت وقوع این مهم هم به حقوق خود برسند.

محقق با بیان اینکه خریداران البرز شرقی باید مطالبات کارگران را بدهند، گفت: وقتی کارخانه ذوب آهن اصفهان سالانه میلیاردها تومان برای یک تیم لیگ برتری هزینه می‌کند چرا حق و حقوق کارگرانی که صدها متر زیر زمین با مشقت فراوان کار و زغال‌سنگ استخراج می‌کنند را نمی‌دهد.

وی از مجمع نمایندگان استان سمنان در مجلس شورای اسلامی خواست تا به فریاد این قشر زحمت کش از جامعه برسند.

۱۶ هزار نفر عضو خانه کارگر استان سمنان هستند

مسئول امور اعضا و اداری مالی خانه کارگر استان سمنان هم دراین نشست با بیان اینکه قشر زحمتکش کارگر انتظارات زیادی را ندارند، ادامه داد: امروز باید از تولید، کارگر و کارفرما حمایت شود تا مشکلات جامعه در این بخش رفع شود.

ابراهیم محمودی تعداد اعضای خانه کارگر استان سمنان را تا پایان سال گذشته ۱۶ هزار نفر ذکر کرد و افزود: برنامه های برای جذب بیشتر کارگران در این تشکل صنفی داریم.

وی با اشاره به استفاده ۴۸ هزار نفر از کارگران و خانواده‌های آنها از خدمات و برنامه‌های خانه کارگر استان سمنان، اظهار داشت: جمعیت کارگری این استان، حدود ۱۲۰ هزار نفر است.

به گفته محمودی حدود شش هزار و ۵۰۰ تا هفت هزار کارگر استان سمنان بیمه تکمیلی شده و بر اساس قراردادهای خانه کارگر با شرکت‌های بیمه‌ای خدمات دریافت می‌کنند.