ذخایر خاویار دریای خزر کاهش‌یافته است

محمدعلی یزدانی ساداتی عصر امروز در نشستی با فعالان پرورش ماهی استان سمنان در سالن جلسات جهاد کشاورزی استان سمنان اظهار داشت: کاهش ذخایر ماهیان خاویاری در دریای خزر، کاهش صادرات خاویار و ماهیان خاویاری را در پی داشته است.

وی بابیان اینکه درگذشته بیش از 90 درصد خاویار دنیا از دریای خزر تأمین می‌شد تصریح کرد: اما باید توجه داشت که امروزه توجه به بحث آبزی‌پروری ماهیان خاویاری در دنیا افزایش‌یافته است.

رئیس مؤسسه تحقیقات بین‌المللی «تاس ماهیان» دریای خزر با تأکید بر اینکه بیشتر کشورهای دنیا به آبزی‌پروری ماهیان خاویاری و سرمایه‌گذاری در این زمینه روی آورده‌اند خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 35 کشور دنیا در این حوزه فعالیت دارند.

یزدانی ساداتی بابیان اینکه ایران نیز با توجه به دارا بودن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار خوب خود می‌تواند درزمینهٔ پرورش ماهیان خاویاری حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد عنوان کرد: ازجمله ظرفیت‌های کشورمان می‌توان به وجود گونه‌های باارزشی ماهیان دریای خزر و شرایط کلیمایی بسیار مناسب و ارزان بودن نیرو کار در ایران اشاره کرد.

وی بابیان اینکه جمهوری اسلامی ایران زمینه توسعه تولید و صادرات خاویار در دنیا را دارد گفت: ویژگی‌های مناسب موجود در کشور برای توسعه تولید ماهیان خاویاری و خاویار امکان توسعه آبزی‌پروری ماهیان خاوری را در ایران فراهم آورده است.

رئیس مؤسسه تحقیقات بین‌المللی «تاس ماهیان» دریای خزر با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران دارای برند خاص خاویار در جهان است تأکید کرد: برای حفظ این برند باید برای توسعه آبزی‌پروری ماهیان خاویاری گام‌های اساسی برداشته شود.