موضوع گفت و گوی لاوروف و ظریف درباره چه بود؟

وزارت خارجه روسیه از گفت‌وگوی تلفنی وزیران امور خارجه ایران و روسیه درباره درگیری‌ها و تنش در قره‌باغ خبر داد.

به گزارش رویترز، وزارت خارجه روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: « سرگئی لاوروف و همتای ایرانی خود نگرانی خود را درباره مشارکت بالقوه جنگجویان لیبیایی و سوریه در درگیری قره‌باغ ابراز داشتند.»

در این تماس تلفنی که دومین بار از روز جمعه به شمار می‌آید، وزیران خارجه ایران و روسیه نگرانی جدی خود درباره افزایش بی سابقه تنش در درگیری قره‌باغ کوهستانی ابراز داشتند.

وزیر خارجه روسیه روز گذشته نیز از تداوم رایزنی با ایران و ترکیه در زمینه تنش بین باکو ایروان بابت منطقه قره باغ خبر داد.

درگیری نظامی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره‌باغ کوهستانی وارد دومین هفته خود شده و دو طرف طی این مدت، یکدیگر را به آغاز درگیری متهم کرده‌اند و بر اثر این درگیری ده‌ها نفر از دو طرف کشته یا زخمی شده‌اند. دو طرف مدعی حملات طرف مقابل به غیرنظامیان هستند.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران  روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: «اتفاق و جنگی که در مرزهای شمال غربی ایران در جریان است با حساسیت و دقت و از نزدیک و در تماس مداوم با همه طرف‌ها در حال بررسی است. ایران از روز اول به همه طرف‌ها اعلام کرد مسیر نظامی برای حل و فصل این منازعه چند دهه‌ای وجود ندارد. ضمن احترام به تمامیت ارضی آذربایجان و خروج نیروها از شهرهای اشغالی، تاکید می‌کنیم باید هر چه زودتر توقف درگیری‌های نظامی رخ دهد برای آغاز گفت‌وگوهای سیاسی و زمان‌دار بین دو طرف و جمهوری اسلامی ایران آماده است تمامی مساعی جمیله خود را به کار ببرد.»