نشست ظریف، لاوروف، چا‌ووش اوغلو و دی‌میستورا در ژنو

نشست چهار جانبه محمدجواد ظریف، سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه با حضور استفان دی‌میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه درباره کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو آغاز شد.

وزرای خارجه سه کشور پیش از این نیز نشستی سه جانبه داشتند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در این نشست امروز (سه شنبه) به ژنو سفر کرد.

وی در بدو ورود به ژنو عنوان کرد: «انتظار داریم به توافقی برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه در نشست امروز در ژنو دست یابیم.»

به گزارش فارس، نشست سه جانبه مذاکره کنندگان ارشد کشورهای ضامن روند آستانه (روند صلح سوریه)، شامگاه دوشنبه (۲۶ آذر ماه ۱۳۹۷) در ژنو با حضور «حسین جابری‌انصاری» دستیار ارشد وزیر خارجه ایران در امور ویژه سیاسی، «الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه پوتین در امور سوریه و «سدات اونال» معاون وزیر خارجه ترکیه و هیأت‌های همراه برگزار شد.

مذاکره کنندگان ارشد سه کشور ضامن روند آستانه در این نشست، پیش نویس بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه سه کشور که امروز سه شنبه ۲۷ آذر در ژنو برگزار می‌شود را بررسی و نهایی کردند.

در این بیانیه پایان همراه با موفقیت تلاش‌های فشرده سه کشور ایران، ترکیه و روسیه در ارتباط نزدیک با دولت و معارضه سوریه و نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد با هدف تعیین ترکیب و اعضای کمیته قانون اساسی سوریه رسما اعلام خواهد شد.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران که روز شنبه (24 آذر ماه) در نشست بین‌المللی دوحه قطر حضور داشت، در جلسه‌ پرسش و پاسخی در این نشست درباره بحران سوریه گفت: «ما حدود 5 سال پیش اعلام کردیم که برای حل بحران سوریه لازم است تا یک فرایند قانون اساسی آغاز شود. و من معتقدم که این تنها راه برای خروج از این بحران است. ما معتقدیم که درگیری‌ها باید پایان یابد. باید تبادلات انسانی برقرار شود، باید یک دولت فراگیر روی کار باشد و باید اصلاحات قانون اساسی صورت گیرد.»

وی افزود: «ما بسیار خوشحالیم که بسیار به این نقطه نزدیک شده‌ایم که یک کمیته قانون اساسی تشکیل دهیم. ممکن است ظرف چند هفته آینده، تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه رسما اعلام شود و این امر از طریق فرایند آستانه با حضور ایران، روسیه و ترکیه محقق شده است که با هدف رسیدن به یک راه حل سیاسی برای سوریه گردهم آمده‌اند».

«حسین جابری‌انصاری» دستیار ارشد وزیر خارجه ایران در امور ویژه سیاسی نیز یکشنبه شب (۲۵ آذر) در دمشق با بشار اسد رئیس جمهور درباره آخرین تحولات مربوط به تاسیس کمیته قانون اساسی سوریه گفت‌وگوکرد.
جابری انصاری روز شنبه نیز در تهران میزبان الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه پوتین رئیس جمهور روسیه در امور سوریه بود.

خبرگزاری آناتولی نیز به نقل از منابع دیپلماتیک خبر داد که وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه روز سه‌شنبه بعد از دیدار در ژنو، اسامی نامزدهای عضویت در کمیته قانون اساسی سوریه را اعلام خواهند کرد. 

کشورهای تضمین کننده آتش بس سوریه و برخی از معارضان در کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی روسیه بر سر تشکیل کمیته بازبینی قانون اساسی در این کشور توافق کردند.

این کمیته قرار است متشکل از ۱۵۰ نفر باشد؛ ۵۰ نفر از معارضان، ۵۰ نفر از دولت سوریه و ۵۰ تن دیگر نیز شامل افرادی خواهد بود که سازمان ملل آن‌ها را معرفی خواهد کرد.