موافقت ایران، روسیه و ترکیه با تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه

سه کشور ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای تضمین کننده آتش بس و دستاوردهای مذاکرات آستانه با تشکیل کمیته بررسی قانون اساسی سوریه موافقت کردند.

«سلیم الخطیب»، نماینده مخالفان دولت سوریه موسوم به «ائتلاف ملی» و عضو هأت سیاسی مخالفان در مذاکرات آستانه مدعی شد سه کشور مذکور موافقت کردند که کمیته قانون اساسی ویژه تهیه و تنظیم پیش نویس قانون اساسی جدید در سوریه تشکیل شود.

او در گفت‌وگو با وبگاه خبری «عنب» گفت که وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه قرار است در روزهای هجدهم و نوزدهم ماه میلادی جاری (دسامبر) در ژنو سوئیس دور هم جمع شوند و تشکیل این کمیته را اعلام کنند.

این معارض سوری در مورد زمان‌بندی تشکیل کمیته تهیه قانون اساسی جدید سوریه گفت که اعلام تشکیل این کمیته بعد از آن صورت می‌گیرد که روسیه و سازمان ملل متحد بر سر مانع اسامی شرکت کننده در این کمیته تدوین قانون اساسی به توافق رسیدند.

«یحیی العریضی»، سخنگوی رسمی هیأت عادی مذاکره‌کننده مخالفان در مذاکرات ژنو نیز در این راتباط گفت که به صورت مبدئی بر سر این کمیته توافق شده است ولی اعلام تشکیل این کمیته مربوط به کشورهای سگانه ضامن توافق آستانه و یک سوم افراد تعیین شده از سازمان ملل متحد است.

کشورهای تضمین کننده آتش بس سوریه و برخی از معارضان در کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه مسوم به نشست سوچی روسیه بر سر تشکیل کمیته بازبینی قانون اساسی در این کشور توافق کردند.

این کمیته قرار است متشکل از ۱۵۰ نفر باشد؛ ۵۰ نفر از معارضان، ۵۰ نفر از دولت سوریه و ۵۰ تن دیگر نیز شامل افرادی خواهد بود که سازمان ملل آن‌ها را معرفی خواهد کرد.