خب خوش نایب رئیس مجلس درباره تولید اتوبوس

 علی نیکزاد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه دومین جلسه بررسی موانع خرید اتوبوس‌های داخلی جهت تجهیز ناوگان درون و برون شهری با حضور در جمع خبرنگاران گفت: این نشست با حضور رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاونان وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور، معاونان شهرداری تهران، مدیر عامل سایپا و ایران خودرو صبح امروز برای بررسی موانع موجود در بحث خرید اتوبوس برگزار شد.

نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین در مجلس ادامه داد: زیرمجموعه وزارت صمت برای حمایت از حمل و نقل درون و برون شهری، بالغ بر 5 هزار توان تولید اتوبوس برای درون شهری و 3 هزار اتوبوس برای برون شهری ظرفیت دارد که مقرر شد؛ هزار اتوبوس تا پایان سال 99 یعنی 500 اتوبوس برای شهرداری تهران و 500 اتوبوس توسط سازمان شهرداری ها و همیاری های وزارت کشور کارسازی شود تا بتوانیم از توان تولید داخلی استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: 5 هزار اتوبوس در بیش از هزار شهر متوقف شده‌اند و بنابراین در این جلسه مقرر شد؛ وزارت صمت این اتوبوس‌ها را بازسازی کند، همچنین تعدادی اتوبوس‌های گازسوز هم وجود دارد که به دلیل فرسودگی مخزن گاز بلااستفاده مانده و باید مخزن کپسول آنها نوسازی و استاندارد شود تا بتوانند به ناوگان حمل و نقل بازگردند.

*3 هفته دیگر؛ برگزاری نشست بعدی رفع موانع خرید اتوبوس 

نیکزاد اظهار کرد: این تصمیمات مقرر شد، ظرف مدت 3 هفته آینده انجام شود تا جلسه سوم بررسی موانع خرید اتوبوس‌های داخلی جهت تجهیز ناوگان درون و برون شهری برگزار شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه در ادامه این جلسه با حضور وزیر صمت موضوع فولاد و سیمان هم مورد بحث و بررسی قرار گرفت، بیان کرد: در بحث سیمان مقرر شد، هر پاکت سیمان با ارزش افزوده و هزینه حمل و نقل به طور متوسط بالغ بر 19 هزار و پانصد تومان عرضه شود و هر تُن سیمان به صورت فله‌ای با ارزش افزوده 290 هزار تومان باشد.

وی افزود: قیمت سیمان به صورت پاکتی پیش از این 17 هزار و پانصد تومان بود که به دلیل قیمت پاکت و دیگر مسایل با یک رقم جزئی افزایش قیمت پیدا کرد.

*تاثیر فولاد و سیمان بر ساخت مسکن! 

نیکزاد با اشاره به اینکه خبر خوبی درباره فولاد در روزهای آینده شنیده خواهد شد، گفت: رزم حسینی وزیر صمت جلسات متعددی را با بخش خصوصی، سندیکاها، تولیدکنندگان بخش خصوصی و دولتی فولاد طی این مدت برگزار کرده و بنابراین ظرف مدت دو هفته شاهد کاهش قیمت فولاد نسبت به قیمت کنونی آن در بازار خواهیم بود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا افزایش قیمت سیمان و فولاد روی قیمت مسکن تاثیرگذار نخواهد بود، اظهار کرد: سیمان و فولاد یکی از مباحث مهم در بحث تولید مسکن هستند اما افزایش قیمت آنها به صورت حداقل‌هایی انجام شده که نه کارخانه‌ها ضرر کنند و نه بر ساخت و ساز مسکن لطمه‌ای وارد شود.