جنگ قره باغ؛ دعوت «روحانی مسیحی» زائر کربلا از «روحانیون ایرانی» برای کمک به صلح
درگیری قره باغ تاکنون منجر به کشته شدن صد‌ها نظامی و غیر نظامی و بی خانمان شدن هزاران نفر دیگر شده است.

جنگی که علی رغم توافق بر سر آتش بس همچنان ادامه دارد و هر دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان یکدیگر را ناقض آن می‌دانند.

 جنگ قره باغ که امنیت منطقه را بیش از پیش به خطر انداخته باعث شده تا یک روحانی مسیحی در صدد تلاش برای صلح میان این دو کشور برآید.

«مالخاز سونگولاشویلی» کشیش مسیحی اهل تفلیس گرجستان با ایجاد جلسات صلح که به تازگی به راه انداخته در تلاش است تا با جمع کردن روحانیون مسلمان، مسیحی و یهودی کنار هم برای صلح در قره باغ راهکار‌های پیشنهادی ارئه دهد.

جنگ قره باغ: دعوت «روحانی مسیحی» زائر کربلا از «روحانیون ایرانی» برای کمک به صلح

وی در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار ما گفت: ۱۸ روز پس از مناقشه میان دو کشور از روحانیون مسلمان جمهوری آذربایجان و روحانیون مسیحی ارمنستان دعوت کردیم در کلیسای جامع صلح قفقاز حاضر شوند.

وی ادامه داد: در این مراسم آیه‌های صلح در کتب قرآن و انجیل به سه زبان گرجی، عربی و ایزدی خوانده و مراسم نماز مسیحیان و مسلمان نیز اقامه شد.

مالخاز سونگولاشویلی گفت: قصد داریم این برنامه را هر هفته یکشنبه در ساعت ۱۹ به وقت گرجستان برگزار کنیم.این اسقف اهل تفلیس همچنین اظهار داشت در پایان جلسه اول منشوری تدوین شد که متن آن به شرح ذیل است:

«ما روحانیون ایزدی، مسلمان و مسیحی که در کلیسای جامع صلح جمع شده بودیم توافق کردیم خود را متعهد بدانیم که تا پایان جنگ مراقب صلح ارمنستان و جمهوری آذربایجان باشیم. هر یکشنبه و همزمان در ساعت ۱۹ همه را از مساجد، کلیسا و کنیسه‌ها فرا میخوانیم تا برای صلح میان دو کشوردعا بخوانند و در نماز‌های جماعت یا خصوصی شرکت کنند.»

محبت؛ دوست و دشمن را کنار هم نگه می‌دارد

سایر شرکت کنندگان در جسله اول تجربیات جالبی را مطرح می‌کنند، هریک از این افراد در مصاحبه با خبرنگار ما سعی دارند تا احساسات واقعی خود از برنامه را عنوان کنند.

نانو سرارالیشویلی، دانشجوی جوان دانشگاه ایالتی ایلیا که قرار بود به عنوان عکاس در این برنامه حاضر باشد می‌گوید: «جلسه واقعا احساسی بود، خیلی خیلی ساده و بی آلایش به نظرم آمد. بسیار طبیعی بود. آنقدرمحو روحانیت مقدس جلسه بودم که تنها دو عکس گرفتم و فراموش کرده بودم چرا اینجا هستم»

اسقف ایلیا اوسفاشویلی هم اظهار داشت: «این یک رویداد بسیار مهیج بود، اولش به نظرم آمد که (با وجود روحانیون هر دو کشورارمنستان و آذربایجان) شاید بهتر بود کمی محتاط‌تر عمل می‌شد. اول آذری‌ها آمدند و فکر کردم خبری از ارمنی‌ها نخواهد شد، اما بعد از مدت کوتاهی روحانیون ارمنی به همراه جمعی از جوانان وارد کلیسا شدند.»

جنگ قره باغ: دعوت «روحانی مسیحی» زائر کربلا از «روحانیون ایرانی» برای کمک به صلح

متو سرارلیشویلی، دیگر دانشجوی دانشگاه ایالتی ایلیا احساسات خود را با هیجان خاصی با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اینطور به اشتراک می‌گذارد: «این واقعا یک دیدار صادقانه و گرم بود. به نظرم اینجا فضای معنوی ویژه‌ای دارد تا همه ما بتوانیم برای صلح میان دو کشور دعا کنیم و باور کنیم با تلاش می‌توانیم برای حل مناقشه دو کشور کاری انجام دهیم.»

ماجرای روحانی مسیحی در مسیر کربلا

مالخاز سونگولاشویلی، پس از یافتن نشانه‌هایی از امام حسین (ع) در انجیل «جرامیاه» در صدد یافتن سوالاتی بر آمد که مدت‌ها ذهنش را درگیر کرده بود. در فصل ۴۶ آیه ۱۰ این کتاب مقدس مسیحیان، با آنکه نامی از امام حسین (ع) آورده نشده است، اما نشانه‌هایی از او در کنار رود فرات آورده شده است. بر همین اساس دو سال گدشته راهی کربلا می‌شود تا نشانه‌های موجود در این انجیل را پیدا کند.

جنگ قره باغ: دعوت «روحانی مسیحی» زائر کربلا از «روحانیون ایرانی» برای کمک به صلح

 مالخاز پس از ورود به عراق با شیعیان و مسلمانان بیش از پیش آشنا شده و ارتباط می‌گیرد و آنطور که خودش گفته بود در حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) زیبایی‌های مقدسی را حس می‌کند و برای صلح دست به دعا بر می‌دارد.

مالخاز، بانی مراسم صلح جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: «می خواهم از روحانیون ایرانی دعوت کنم تا در این مسیر ما را همراهی کرده و ما را یاری کنند.»