رئیس اف‌بی‌آی به خاطر عدم همراهی با ترامپ برکنار می‎‌شود

گفته می‌شود «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا قصد دارد در صورت پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری، رئیس اداره تحقیقات فدرال این کشور ( اف‌بی‌آی ) را تغییر دهد.

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، افراد مطلع در این زمینه می‌گویند، ترامپ معتقد است «کریستوفر رِی» رئیس اف‌بی‌آی بدترین گزینه انتخابی برای این سمت است. علاوه بر ترامپ، «مارک میدوز» رئیس کارکنان کاخ سفید و «دن اسکاوینو» مشاور رئیس جمهور نیز انتقاداتی علیه ری دارند.

اخیراً روزنامه «نیویورک پست» با انتشار مطلبی مدعی شده که «هانتر بایدن» قرار ملاقاتی بین مقامات شرکت گاز اوکراینی «بوریسما» و پدرش « جو بایدن » رقیب دموکرات ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری و معاون وقت رئیس جمهور آمریکا ترتیب داده بود.

انتشار این خبر واکنش منفی و تکذیبیه دموکرات‌ها را در پی داشت و آن‌ها درخصوص تلاش خارجی برای انتشار اطلاعات نادرست ابراز نگرانی کردند.

با این حال، اف‌بی‌آی سه‌شنبه شب به وقت محلی در نامه‌ای به «ران جانسون» رئیس کمیته امنیت داخلی سنای آمریکا بیان داشت «چیزی برای افزودن» به بیانیه «جان ردکلیف» مدیر اطلاعات ملی آمریکا ندارد که در آن مداخله روسیه برای انتشار اطلاعات نادرست در این زمینه را رد کرده بود.

ترامپ پیش از این نیز به طور علنی بارها به کریستوفر ری حمله کرده و عملکرد او را مورد انتقاد قرار داده است. اف‌بی‌آی برخلاف میل ترامپ، تشکیکی در انجام انتخابات پستی ایجاد نکرده و از تروریستی نامیدن گروه چپ‌گرای «آنتیفا» نیز خودداری کرده است.

ری چندی پیش ری با حضور در کمیته امنیت ملی مجلس نمایندگان  آمریکا  گفته بود: «ما آنتیفا را بیشتر یک ایدئولوژی یا یک جنبش می‌دانیم تا یک سازمان».

فردای آن روز ترامپ در جمع خبرنگاران در واکنش به اظهارات ری گفت: «آنتیفا گروه بدی است و آن‌ها جنایتکار و هرج‌ومرج‌طلب هستند. آن‌ها آشوبگرند، آن‌ها غارتگر و شورشی هستند».

رئیس جمهور آمریکا افزود: «وقتی که مردی این را نمی‌گوید مرا آزار می‌دهد. متعجبم چرا این‌ها را نمی‌گوید».

هنگامی که از ترامپ پرسیده شد آیا قصد اخراج ری را دارد پاسخ داد: «گزینه‌های بسیار مختلفی را در دست بررسی داریم. دیروز از جواب‌های او خوشم نیامد. مطمئن نیستم خودش هم خوشش آمده باشد. مطمئنم که احتمالاً با من موافق است که آنتیفا بد است، واقعاً بد».

ترامپ همچنین اظهارات رئیس اف‌بی‌آی درخصوص «تلاش بسیار فعالانه» روسیه برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری آمریکا را مورد انتقاد قرار داد.

رئیس جمهور آمریکا در این باره گفت: «مشکل بزرگ چین است. ممکن است دیگرانی هم باشند و من هیچ‌کدام را مستثنی نمی‌کنم اما مشکل بزرگ چین است و چرا او (ری) نمی‌خواهد این را بگوید. این قطعاً مرا آزار می‌دهد».

در سال ۲۰۱۶ نیز «جیمز کامی» رئیس وقت اف‌بی‌آی به کنگره گفته بود تحقیقات درباره ادعای استفاده «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات آن دوره انتخابات از ایمیل شخصی برای ارسال پیام به مقامات دولت را از سر گرفته است.

اظهارات کامی در کنگره که تنها ۱۱ روز پیش از برگزاری انتخابات صورت گرفت، موجب شد محبوبیت کلینتون در نظرسنجی‌ها افزایش یابد. ترامپ پس از رسیدن به قدرت در کاخ سفید، کامی را از ریاست اف‌بی‌ای برکنار کرد.