تسلط کامل جمهوری آذربایجان بر آنسوی مرز با ایران

جمهوری آذربایجان از «آزادسازی» مناطق جدیدی در منطقه قره‌باغ کوهستانی طی عملیات‌های اخیر ارتش این کشور خبر داد.

« الهام علی‌اف »، رئیس جمهور آذربایجان پنجشنبه در توییتی نوشت که نیروهای این کشور در منطقه «فضولی»، روستاهای «ملا ولی»، «یوخاری رفیدین‌لی» و «آشاغی رفیدین‌لی»، و در منطقه «جبرائیل»، روستاهای «سیریک»، «شیخلار»، «مست‌علی‌ بیلی» و «درزیلی» را آزاد کرده‌اند.

او در توییت‌ دیگر از «آزادی» چندر روستا و منطقه در «زنگیلان» خبر داد و نوشت که ارتش آذربایجان روستاهای «کُلّو قشلاق»، «مالات کشین»، «کند زنگیلان»، «گِنلیک»، «ولیقلی بیلو»، «قارا دره»، «چوپه دره»، «تاتار»، «امیر خانلی»، «قاراقولو»، «بارتاز» و «دلّک‌لی» و بخش «آغ‌بند» را به تصرف خود درآورده‌اند.

او همچنین گفت که با آزادسازی منطقه آغ‌‌بند، نیروهای جمهوری آذربایجان کنترل نوار مرزی با ایران را برعهده گرفته‌اند. علی‌اف همچنین این پیروزی را به مردم دو کشور تبریک گفت.

رئیس جمهور آذربایجان دیروز نیز از تصرف ۲۱ روستا و ناحیه در مناطق فضولی، زنگیلان و جبرائیل خبر داده بود.

درگیری نظامی بین جمهوری آذربایجان وارد بیست و ششمین روز خود شده و نیروهای دو طرف مواضع خود را به شدت هدف قرار داده‌اند. طی آن مدت دو طرف دو بار با وساطت روسیه آتش‌بس انسانی با هدف انتقال اجساد و تبادل اسرا اعلام کرده‌اند.

وزیران خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان امروز راهی واشنگتن خواهند شد تا در آنجا با مقامات آمریکایی در باره توقف درگیری و بازگشت آرامش به منطقه گفت‌وگو کنند.

با این  «حکمت حاجی‌اف»، معاون الهام علی‌اف گفته است به این گونه دیدارها امیدوار نیست و ایروان باید دست از اشغال خاک جمهوری آذربایجان بردارد و قطعنامه‌های شورای امنیت را اجرا کند.