ایران از ارکان ثبات منطقه‌ای است

 «آدام لامون» معاون رئیس تحریریه نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در یادداشتی درباره روابط آمریکا و ایران بر ضرورت بازنگری ایالات متحده آمریکا در سیاست خود در قبال ایران و پرهیز از هرگونه رویارویی مستقیم میان طرفین در خاورمیانه تاکید کرد.

وی نوشت: واشنگتن باید متوجه باشد که ایران اغلب در مواجهه با تهدیدات امنیت ملی از خود انعطاف سیاسی نشان می‌دهد. آنچه که  در پی حملات ۱۱ سپتامبر روی داد؛ نشان داد که همکاری میان ایالات متحده و ایران در صورت همگرایی منافع امنیت ملی، دستاوردهای ارزنده‌ای را به همراه دارد. 

نگارنده در ادامه با تاکید بر ضرورت گفت‌وگوی واشنگتن با تهران به منظور تقویت امنیت در خاورمیانه می‌نویسد: ایالات متحده باید متوجه این امر باشد که احتمالا ایران بازیگری محوری در مبارزه با سازمان تروریستی داعش بوده و واشنگتن به ناچار باید اعتراف کند نیروهای « الحشد الشعبی » طرف قوی‌تر در نبرد با داعش در عراق بودند و حمایت ایران از الحشد الشعبی نقش مهم و بارزی در این میان داشته است.

نویسنده با اشاره به اینکه روابط بین ایالات متحده و ایران از زمان ورود «دونالد ترامپ » به کاخ سفید به صورت بی‌سابقه‌ای تیره شد، می‌خواهد که با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از تجربیات پیشین با ایران عبرت گرفته شود.

در این یادداشت آمده است: آمریکا باید نحوه همکاری و رقابت در آن واحد با ایران را یاد بگیرد. این استراتژی برای دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا موفقیت‌آمیز بود تا جایی که  دوره او، شاهد توافق هسته‌ای با ایران  و همکاری و رقابت واشنگتن و تهران در مبارزه با داعش در عراق  بود.

در پایان این یادداشت که ترجمه آن در پایگاه خبری «العهد» منتشر شد، با تاکید بر اینکه دیگر زمان تغییر فرا رسیده، آمده است: ایجاد یک مدل جدید در خاورمیانه، جایی که ایران یکی از ارکان ثبات منطقه‌ای است، کار آسانی برای ایالات متحده نیست. اما تسلیم شدن پیش از تلاش برای آن، آمریکا را برای چندین دهه در معرض درگیری‌های بیشتر قرار خواهد داد.