استعفا برایان هوک؟!

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و یکی از معدود مقامات برجسته امنیت ملی آمریکا که همچنان در سمت خود باقی مانده بود، قرار است تا طی ساعات آینده استعفا خود را به طور رسمی اعلام کند.

اخبار بین الملل- نیویورک‌تایمز در خصوص استعفای برایان هوک، اینطور می‌نویسد: «استعفای برایان هوک ۵۲ ساله، اندک احتمال باقی مانده برای یافتن مسیری دیپلماتیک با ایران، آن هم قبل از پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ را از بین خواهد برد».

این گزارش همچنین افزود: «در ۴ سالی که برایان هوک نماد تحریم‌های آمریکا علیه ایران شناخته می‌شد، اختیار از سرگیری مذاکرات مستقیم با تهران را داشت».

نیویورک‌تایمز در ادامه تاکید می‌کند: «از نظر بسیاری در ایران، اروپا و حتی در آمریکا برایان هوک فردی بود که تنها به دنبال تجزیه ایران بود و تنها قصد داشت تا ایران را وادار به مذاکره مجدد پس از امضای برجام کند».

برایان هوک در اولین روز ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸، به مقام نماینده ویژه آمریکا در امور ایران منصوب شد. وی در طول این دوران به اتخاذ سیاست‌های خصمانه و نماد فشار حداکثری علیه کشورمان شناخته شد. هوک از جمله افرادی بود که پس از عزل رکس تیلرسون و به روی کار آمدن مایک پمپئو همچنان به فعالیت خود ادامه داد.

وزیر خارجه آمریکا ضمن انتشار پیامی در حساب توئیتری خود خبر استعفاء برایان هوک را تایید کرد. گفته می‌شود که الیوت آبرامز نماینده ویژه آ»ریکا در امور ونزوئلا جایگزین هوک خواهد شد. 

برایان هوک در عین حالی که از پیشنهاد هیچ تحریم و فشاری علیه کشورمان دریغ نکرد، همواره خواستار دیدار با مقامات ایرانی بود تا به اصطلاح یک امتیازی را برای خود و دولت ترامپ کسب کند، اگرچه آرزوی او هرگز محقق نشد. وی در خاطرات خود می‌گوید: «در پی تبادل زندانیان ایران و آمریکا در زوریخ سوئیس، از هیئت ایرانی خواستم تا شرایط دیدار  من و ظریف را فراهم کنند. اما آن‌ها با این موضوع مخالفت کردند».