انتظار نداشتیم دولت ساز مخالفت با طرح تامین کالاهای اساسی را بزند

علی اکبر کریمی ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز در مورد طرح الزام دولت به پرداخت یارانه تأمین کالاهای اساسی گفت: با عنایت به شرایط سخت معیشتی که مردم در آن قرار دارند و از دولت انتظار می‌رود در چنین شرایطی که مردم به‌ویژه اقشاری که ازنظر مالی و درآمدی شرایط مناسبی ندارند و تورم افسارگسیخته و کمبود کالا در جامعه به وجود آمده است، به مردم کمک کند. اکنون مجلس این عزم و اراده را بسیج کرد و نشان داد که قصد دارد گامی جهت بهبود و تقویت معیشت مردم بردارد.

وی افزود: طرح مصوب در مجلس برای تأمین کالای اساسی در این راستا بود تا معیشت مردم را تقویت کند که متأسفانه دولت با این طرح مخالفت کرد. اما این انتظار از دولت نمی‌رفت که در این شرایط سخت که مجلس برای حمایت معیشت مردم به صحنه آمده، ساز مخالف بزند و به بهانه‌های مختلف با این موضوع مخالفت کند.

کریمی تأکید کرد:از دولت انتظار می‌رود شرایط حال حاضر مردم را درک کند و برای تقویت معیشت آن‌ها در کنار مجلس قرار بگیرد. مجلس و دولت و سایر قوا باید برای بهبود شرایط مردم نهایت تلاش خود را انجام دهند.

این عضو کمیسیون صنایع افزود: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب در خصوص نحوه نظارت مجلس بر دولت و اعمال ابزار نظارتی مجلس بر دولت تذکر دادند که مجلس باید در چنین شرایطی از ابزاری که موجب تنش در کشور می‌شود و مشکلات را برای دولت بیشتر می‌کند نهی کردند، قطعاً باید این توصیه را هم به دولت داشته باشند که برای بهبود وضعیت مردم تلاشی بیش از گذشته و مضاعفی را انجام دهند.

وی ادامه داد : ازنظر ما حمایت و همکاری دولت با مجلس در اجرایی شدن این قانون می‌تواند  نمونه‌ای از همکاری قوا برای بهبود معیشت مردم باشد و انتظار داریم تا دولت در این راستا همکاری لازم را داشته باشد.

*بهانه‌های ادامه‌دار دولت

این نماینده مجلس در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر اینکه عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه گفته است که دولت با پیشنهاد اخذ مالیات از تراکنش بانکی ثروتمندان مخالفت کرده است اما 2 روز بعد کارمزد تراکنش بانکی همه مردم را افزایش داده است، علت این کار چیست؟ گفت: این موضوع ادامه بهانه‌جویی‌های دولت است که با عنوان یک منبع مالی و پیشنهاد اخذ مالیات از تراکنش‌های بانکی مطرح شد، اما مخالفت کرد و درعین‌حال خود دولت هزینه تراکنش‌ها را افزایش داد.

کریمی اظهار داشت: آن پیشنهاد باعث افزایش درآمدهای دولت می‌شد و می‌توانست مالیاتی را به دولت اختصاص دهد درحالی‌که این اقدام در اصل درآمد بانک‌ها را افزایش می‌دهد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن عنوان کرد: دولت می‌توانست باروحیه تعامل و همکاری با مجلس نظرات خود را منتقل کند و در فرآیند رسیدگی به نهایی شدن طرح تعامل داشته باشد. متأسفانه دولت این روحیه را از خودش نشان نداده است.

وی تأکید کرد:عدم همکاری دولت با مجلس خللی در عزم آن‌ها برای پرداختن به این امر مهم ایجاد نخواهد کرد و مجلس در این گذرگاه در کنار مردم می‌ایستد تا این شرایط باکم ترین هزینه و دشواری سپری شود.