مجلس منابع یارانه کالای اساسی را تامین کرده اما دولت مخالف است

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به بهانه‌های دولت با مصوبه مجلس مبنی بر الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی در گفت‌وگو با افکارنیوز علت این مخالفت‌ها را جزیره‌ای اداره کردن دولت دانست و گفت: دولت شدیداً دچار افراط‌وتفریط شده است و به نظر می‌رسد هیچ برنامه‌ی درستی برای اداره کشور ندارد. به همین علت دولت با مسائلی مخالفت می‌کند که نباید بکند و در مواردی موافقت می‌کند و اقداماتی انجام می‌دهد که به‌هیچ‌وجه ضرورتی ندارد و این ماحصل وضع اداره کشور توسط دولت است.

وی افزود: زمانی که یک عقل واحد بر دولت مدیریت نمی‌کند احتمال هر چیزی وجود دارد. چراکه ما در عمل شاهد هستیم متأسفانه بخشی از دولت که باید در رسیدگی به امورات و هماهنگی بین بخش‌های مختلف فعال باشد، تعطیل است و به‌جای آن بخش‌هایی از دولت که به دنبال اذیت کردن مردم در این شرایط هستند با گران کردن قیمت کالا و خدمات فعال هستند. نمونه‌های آن در این روزها به‌وفور دیده می‌شود طوری که در این هیاهوی تورم دولت استارت گران کردن بسیاری از کالاها را می‌زند.

حاجی دلیگانی اظهار داشت: به‌طور مثال همین موضوع گران کردن کارمزد تراکنش‌های بانکی که دولت متولی آن است یا افزایش قیمت نان! آن‌هم بدون هیچ‌گونه توضیحی به جامعه که واقعاً موجب تعجب است.

*دولت منابع افزایش حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری را از کجا تأمین می‌کند؟ منابع طرح تأمین کالای اساسی را نیز از همان‌جا تأمین کند

عضو هیئت‌رئیسه مجلس در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه علی ربیعی سخنگوی دولت گفته است که منابع لازم جهت اجرای طرح کمک معیشتی مردم در دسترس نیست، مطرح کرد: بنده تعجب می‌کنم چطور آقای ربیعی این حرف را می‌زند. این سخنان در حالی است که برای پز دادن بیان می‌کنند 90 درصد حقوق دولت را ما به بازنشستگان می‌دهیم. یعنی افزایشی بین 1 تا 5 میلیون تومانی به هر بازنشسته کشوری و لشکری! بنابراین سؤال پیش می‌آید که از کجا این منابع مالی را آورده‌اند و چرا خلاف قانون می‌کنند؟

او در ادامه خطاب به سخنگوی دولت و مسئولان امر تأکید کرد: من به ایشان عرض می‌کنم که از هرکجا که منابع افزایش حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری را تأمین می‌کنند که فقط امسال حدود 25 هزار میلیارد تومان بار اضافی برای خزانه ایجاد کرده، از همان‌جا هم مبلغ 30 هزار میلیارد تومان این طرح را تأمین کنند.

حاجی دلیگانی در انتها یادآور شد مخالفت‌های دولت در حالی است که مجلس منابع لازم طرح تأمین کالاهای اساسی را به دولت معرفی و پیشنهاد کرده بود، اما بازهم آقایان حاضر به پذیرش آن نشدند.