دوره گره زدن مشکلات به مذاکره با آمریکا گذشته است

ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتخاب جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا و تأثیر بر شرایط اقتصادی داخل کشور در گفت و گو با افکارنیوز گفت: وجود شکاف‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در ایالت‌های آمریکا امری مسلم است. به‌طور مثال سه ایالت پنسیلوانیا، ویسکانسین و میشیگان که موجب پیروزی بایدن شدند، ایالاتی هستند که در دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری به ترامپ رأی دادند. چراکه به گفته اقتصاددان‌ها بر روی Rust Belt یا همان کمربند معروف زنگ‌زده اقتصادی آمریکا قرار دارند که نماد معضلات اقتصادی ریشه‌دار در این کشور هستند.

وی افزود : بعید می‌دانم ترامپ باعث ایجاد وضعیت متشنج در ایالات‌متحده شود. چراکه او را بخشی از همین سیستم فاسد می‌دانم که توانایی مقابله با آن را نخواهد داشت. اما معتقدم ضعف‌های این سیستم به‌صورت  آبسه‌های پنهان وجود دارند و هرلحظه موجب جنبش‌های پابرهنگان و معترضانی مانند وال‌استریت خواهد شد که یک خطر برای آینده آمریکاست.

رضایی تأکید کرد: این معضلاتی است که رئیس‌جمهور آینده با آن دست‌وپنجه نرم خواهد کرد و همین امروز بسیاری از کارشناسان در توانایی بایدن جهت حل آن‌ها شک و تردید جدی دارند. البته وجود قدرت‌های نوظهور، افول قدرت بین‌المللی، افزایش بدهی‌های خارجی آمریکا و ... مشکلات بین‌المللی پیش روی رئیس‌جمهور بعدی خواهند بود.

*جهالت محض است که بهبود اقتصاد کشور را به ساختار بیمار آمریکا پیوند بزنند

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس بابیان این‌که جهالت محض است که عدّه‌ای بهبود اقتصاد کشور را به چنین ساختار مریضی پیوند بزنند و منتظر گشایش از سوی آن‌ها باشند. اظهار کرد : تجربه هفت‌ساله این دولت و گره زدن اقتصاد به درخت کرم‌زده برجام جزو همین اشتباهات است.

وی افزود: تمام جریانات داخلی باید این موضوع را بدانند کنند که راه‌حل مشکلات اقتصادی  پیشرفت درون‌زا و برون‌نگر هست. ما باید بتوانیم با تکیه‌بر توان داخلی مشکلات خود را حل کنیم.

رضایی با اشاره به وعده گشایش اقتصادی با سرکار آمدن جو بایدن گفت: وعده گشایش اقتصادی در صورت آمدن رئیس‌جمهور جدید در ایالات‌متحده را یک تدلیس می‌دانم که هدفش روی کار آوردن یک فرد غرب‌گرا در انتخابات ۱۴۰۰ است. مردم ما قطعاً با مرور خاطرات و وعده‌های ۷ سال گذشته فریب این تدلیس را نمی‌خورند. دوره آن گذشته که بخواهیم تأمین آب آشامیدنی مردم را به کدخدا گره بزنیم.