رفتن ترامپ از کاخ سفید همه مسائل منطقه را حل نمی‌کند

 حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل بین الملل درباره راهکار‌های پایان تنش در منطقه، گفت: یکی از عواملی که بین کشور‌های منطقه به ویژه غرب آسیا، ایجاد اختلاف و تشنج می‌کند، اشغالگری و حضور نیرو‌های خارجی مانند آمریکا و ناتو در منطقه است، چراکه این عوامل باعث شدند در کشور‌های مختلف پایگاه‌های نظامی تاسیس شود و تحت فشار این پایگاه‌های نظامی، آمریکا سیاست خود را بر دولت‌های منطقه اعمال می‌کند.

او افزود: در اطراف ما در اکثر کشور‌ها پایگاه‌های نظامی وجود دارند و آمریکا مداخله گری می‌کند، قاعدتا اگر کشور‌ها مستقل عمل کنند و برخلاف خواسته‌های واشنگتن اقدام کنند، حُسن همجواری یکی از عوامل مهم حفظ امنیت و ثبات در منطقه خواهد بود و خروج اشغالگران در منطقه، خواست کشور‌ها و مردمشان اگر انجام شود، قطعا ثبات و امنیت در منطقه حاکم می‌شود.

کنعانی مقدم ادامه داد: اگر در کشور‌های همسایه ما پایگاه‌های نظامی آمریکا نباشد و آن‌ها تحت سلطه واشنگتن نباشند ما در کنار هم خواهیم بود، مشکلات را حل می‌کنیم و در این راستا ثبات و امنیت به منطقه ما برمی‌گردد.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه خروج ترامپ از منطقه به تنش‌های منطقه پایان می‌دهد یا خیر، تاکید کرد: آیا فقط ترامپ باعث همه این مسائل شده است یا روسای جمهور قبلی آمریکا که جنگ طلب بودند با مداخلات خود در منطقه مانند اشغال افغانستان، عراق و تولید تروریست موجب این موضوع شدند؟ در واقع با رفتن ترامپ همه مسائل منطقه حل نمی‌شود.

او افزود: ترامپ در راس شرارت روسای جمهور آمریکا قرار داشت و رفتن او می‌تواند بخشی از سیاست‌های غلط آمریکا در منطقه را پایان می‌دهد، اما سیاست واشنگتن در منطقه تغییر پیدا نکرده است.

 محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان ۱۹ آبان ماه در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا در توئیتی خطاب به همسایگان ایران نوشت که «ترامپ رفت، اما ما برای همیشه اینجا می‌مانیم، لذا شرط بستن روی خارجی‌ها برای تأمین امنیت هرگز قمار خوبی نیست».

او همچنین گفت که ما دست خود را برای گفتگو جهت حل اختلافات به سوی همسایگانمان جلو می‌آوریم، همه را به گفتگو دعوت می‌کنیم، چرا که این تنها راه پایان دادن به اختلافات و تنش‌هاست.