پورابراهیمی: دولت هیچ تصمیمی برای اصلاح ساختار بودجه ندارد

 محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه 27 آبان)‌ در جریان بررسی گزارش کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مورد طرح احکام کلی بودجه سال 1400 ، که به منظور اصلاح ساختار بودجه تدوین شده است، اظهار داشت: اولین موضوعی که در بحث اصلاح ساختار بودجه مطرح می‌شود مربوط به تکالیفی است که بر اساس اصل 110 قانون اساسی محور و اساس آن فرمایشات مقام معظم رهبری بوده ا ست.

وی افزود: در سال 97 که لایحه بودجه 98 به مجلس ارائه شد رهبر معظم انقلاب در حامش این نامه لایحه فرمودند که این بودجه‌ای که به مجلس ارائه شده هیچ انطباقی با جنگ اساسی ندارد و قطعا باید اصلاحات اساسی درباره آن انجام شود، دولت در آن زمان از مجلس وقت خواست که 4 ماه بعد گزارش اصلاحی آن ارائه شود اما برداشت ما در صحن علنی در آن زمان آن بود که تا پایان سال این کار انجام می‌شود و از ابتدای سال 98 شاهد اصلاح ساختار هستیم.

وی افزود: عملا دولت اعلام کرد که این موضوع به ابتدای سال 98 بازگشته و آن زمان اصلاحیه ساختار بودجه را ارائه خواهد داد ولی تا پایان تیر سال98 هیچ گزارشی به مجلس ارائه نشد. ضمن اینکه از تیر سال 98 در جلساتی که در مجلس برگزار شد فقط مباحثی توصیفی درباره اصلاح ساختار بودجه از طریق سازمان برنامه در صحن علنی قرائت شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد:با اطلاع دقیق اعلام می‌کنم تا امروز هم هیچ تصمیم و اراده‌ای از طرف دولت برای اصلاح ساختار بودجه وجود ندارد در حالی که این موضوع مدت‌ها است که مطالبه مجلس بوده و بر اساس اصل 110 قانون اساسی هم جزو احکامی است که مجلس و دولت مکلف هستند بر اساس سیاست‌های مقام معظم رهبری آن را اجرایی کنند ولی تا کنون هیچ اتفاقی تا کنون رخ نداده است.

وی گفت:‌ گزارشی که کمیسیون برنامه و بودجه در مورد اصلاح ساختار بودجه به صحن ارائه داده خوب است ولی اصلا به این موضوعات کاری نداریم چرا که این موضوعات در قانون تنظیم یک و دو و قانون محاسبات کل کشور آمده است. این در حالی است که اساس اصلاح ساختار بودجه موضوعات اساسی و مهم در نظام مالیاتی، شرکت‌های دولتی و بودجه آن که 2.5 برابر بودجه عمومی کشور است، مولدسازی دارایی‌های دولت و ... است.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما امروز در این زمان محدود اولویتی در این بخش داریم از کمیسیون برنامه می‌خواهم وقتی به این موضوع ورود کرده‌اند بر محورهای اساسی تمرکز کنند.

وی خاطرنشان کرد: نگرانی‌های بسیار جدی در مورد بودجه 1400داریم این در حالی است که ما در مورد مسائل مربوط به مولدسازی دارایی‌های دولت دغدغه‌های فراوانی داریم ضمن اینکه مجلس باید ورود بسیار جدی به بودجه شرکت‌های دولتی داشته باشد وا ین کارها نیازمند تصمیم اساسی مجلس است.

وی گفت: یکی از محورهای مهم اصلاح ساختار بودجه ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی است که این پایه هیچ ارتباطی به دهک‌های پایین جامعه ندارد و مربوط به مالیات بر عایدی است و کمیسیون اقتصادی این موضوع را تصویب کرده و ظرف چند روز آینده به صحن علنی می‌آید.

وی گفت: اقدامات اساسی در مورد اصلاح ساختار بودجه سال 1400 مهمترین اولویت مجلس برای تحقق مسائل مربوط به اقتصاد مقاومتی کشور است و بایستی از نفت جدا شده و درآمدهای پایدار منابعی برای کشور در بودجه عمومی کشور ایجاد کنیم.