موافقت مجلس با فرصت یک ماهه برای توقف اجرای پروتکل الحاقی

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز پیشنهاداتی را درباره ماده ۶ طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در مورد زمان توقف اجرای پروتکل الحاقی مطرح کردند.

علیرضا زاکانی پیشنهادی درباره زمان توقف پروتکل الحاقی مطرح کرد و گفت ما به تصمیم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پایبند هستیم اما فرصت دوماهه را یک فرصت اضافی می‌دانیم و بهتر است زمان توقف پروتکل الحاقی از دو ماه به یک ماه کاهش یابد.

وی تصریح کرد: نکته مهم دیگر آن است که کلیه نظارت‌های فراتر از پادمان، از جمله پروتکل الحاقی باید یک ماه پس از تصویب این قانون در مجلس متوقف شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار داشت: فرصت یک ماهه برای توقف پروتکل الحاقی این امکان را به ما می‌دهد تا بتوانیم در رفع تحریم‌ها و مشکلات بانکی و نفتی راستی آزمایی کنیم و در واقع در این مقطع می‌توان طرف مقابل را راستی آزمایی کرد.

در ادامه جلسه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد زاکانی مبنی بر تعیین زمان توقف پروتکل الحاقی از دو ماه به یک ماه موافقت کردند.

در ماده ۶ طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها آمده بود؛ دولت موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای ۱+۴ در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع موانع صادرات و فروش نفت ایران، دو ماه پس از تصویب این قانون، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی ماده ۶ طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از حقوق ملت ایران پیشنهاداتی را مطرح کردند.

وحید جلال زاده پیشنهاد داد به منظور الزام دولت به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی باید این موضوع بلافاصله پس از تصویب قانون اجرایی شود.

سیدغنی نظری در مخالفت با این پیشنهاد، گفت: ما باید دو ماه برای توقف اجرای پروتکل الحاقی به دولت فرصت دهیم چرا که قطعا دولت بلافاصله اقدام به این کار نمی کند اما اگر دو ماه فرصت دهیم دیگر آنان بهانه ای برای اجرای قانون نخواهند داشت.

همچنین ابوالفضل عمویی در مورد این پیشنهاد، اظهار داشت: در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پیشنهادات متعددی درباره زمان توقف اجرای پروتکل الحاقی ارائه شده است.

وی تاکید کرد: برای این موضوع مهم لازم است از مجلس صدای واحدی بلند شود و نباید به گونه ای تصمیم گرفته شود که این مصوبه به شورای نگهبان برود و مجددا به مجلس بازگردد و نظر کمیسیون آن است که دو ماه برای توقف اجرای پروتکل الحاقی به دولت فرصت داده شود.

در ادامه وکلای ملت با پیشنهاد وحید جلال زاده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس برای الزام  دولت به خروج فوری از پروتکل الحاقی مخالفت کردند.