میریوسفی: ایران بر اساس منافع خود درباره برنامه هسته‌ای تصمیم می‌گیرد

 «عیلرضا میریوسفی» سخنگوی دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل در نیویورک به نشریه آمریکایی «نیوزویک» گفت انتقام ترور «محسن فخری‌زاده » دانشمند دفاعی و هسته‌ای کشورمان در وقت مناسب انجام خواهد شد.

میریوسفی گفت: انتقام ترور دکتر فخری‌زاده به وقت مناسب و در زمان و مکان انتخاب شده از جانب ما علیه عاملان این اقدام تروریستی انجام خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: ایران بر اساس منافع ملی خود درباره برنامه هسته‌ای تصمیم‌گیری می‌کند.

او در ادامه گفت: همانطور که می‌دانید، گام‌هایی که از زمان خروج آمریکا از برجام برداشته شد، مرحله‌ای بوده و تا زمانی که سایر طرف‌ها توافق را نقض می‌کنند و یا به تعهداتشان عمل نمی‌کنند، اعمال خواهد شد.

خبرگزاری فارس دیروز گزارش داد مجلس شورای اسلامی در چارچوب گام‌های کاهش تعهدات هسته‌ای و نامه رئیس‌جمهور ایران به کشورهای اروپایی، در پاسخ به روند اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و همراهی کشورهای اروپایی با آن، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب نهایی رساند. 

بر اساس ماده ۶ مصوب این طرح، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای متعاهد از جمله کشورهای ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس،چین و روسیه) در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، یک ماه پس از تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند.

ساعاتی بعد از تصویب این طرح، خبرگزاری رویترز مدعی شد کشورهای اروپایی طی نامه‌ای در اواخر ماه اکتبر به دولت آمریکا هشدار داده‌اند که تحریم‌ها علیه بانک‌های ایرانی موجب ایجاد اخلال در مبادلات انسانی با ایران شده و به منافع مشترک آمریکا-اروپا لطمه وارد خواهد کرد. 

رویترز علاوه بر این به نقل از دیپلمات‌هایی که اشاره‌ای به نامشان نکرده مدعی شده بانک مرکزی آلمان یک تسهیلات سپرده چند میلیارد یورویی را برای بانک‌های ایرانی، از جمله دو بانکی که تحت تحریم‌های آمریکا بوده‌اند باز نگاه داشته تا نظام بانکی ایران در شریطی که ارتباطش با نظام مالی دنیا قطع شده مجرایی برای تنفس در اختیار داشته باشد. 

دولت آمریکا بعد از خروج از «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفته و به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز علیه ایران، از جمله ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورده است.

ترامپ  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از دو سال از این وعده می‌گذرد دولت آمریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ترامپ از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفت.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.