ایرادات بزرگ بودجه 1400/ درآمدهای پیش بینی شده در بودجه سال 1400 محقق نمی شود

سیدجواد حسینی کیا ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «افکارنیوز» ضمن اشاره به کلیت لایحه بودجه سال 1400 افزود: دولت پیش بینی کرده است که درآمدهای نفتی با نفت 40 دلار، 199 هزارمیلیاردتومان خواهد بود که بعید است محقق شود و این یکی از نکات نگران کننده است.

وی گفت: از طرفی 104 هزارمیلیارد تومان در حوزه عمرانی پیش بینی شده و 247 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی را پیش‌بینی کرده است که باز هم خوشبینانه و غیرواقعی است. همچنین قرار بود هر سال 3 درصد به سهم واریزی 20 درصدی که از درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی اختصاص می یافت، افزایش یابد اما در بودجه امسال اینطور دیده نمی شود.

حسینی کیا اظهار داشت: قرار بود امسال 38 درصد از درآمدهای نفتی به این صندوق منتقل شود. اما دولت گفته است 20 درصد از منابع را واریز می کند و 18 درصد باقی مانده به صورت وام به عنوان بدهی برای دولت منظور شود. با این شرایط کرونایی، سختی معیشت، عدم تحرک جدی بازار و بحث مالیاتی تمام ارقام بعید است که محقق شود.

وی افزود: در این شرایط بازار و رکود بدیهی است که 247 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی بدست نمی آید. این مسئله یکی از نکاتی است که برای ما چالش ایجاد می‌کند.

*کسری بودجه بر سر پروژه های عمرانی سال آتی خراب می شود

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم اظهارکرد: مسئله بعدی میزان فروش نفت است. زمانیکه به میزان پیش‌بینی شده فروش نداشته باشیم خود به خود با کسری بودجه مواجه می‌شویم و طبیعتاً دولت ناچار است که هزینه‌های جاری اش را بپردازد و تمام این هزینه ها برسر هزینه های عمرانی خراب می‌شود و در این حوزه کار جدی صورت نخواهد گرفت.

حسینی کیا گفت: با شرایط موجود و بودجه ای که تدوین شده، پیش بینی ها به این سمت است که دولت هم اوراق قرضه و هم اوراق اسناد خزانه دارد و عملاً برای دولت های بعدی یک زمین سوخته با بدهی بالا به جای خواهد گذاشت.

*دولت به جای کاهش هزینه های جاری خودش، آن ها را افزایش داده است

وی با بیان این که دولت به جای کاهش هزینه های جاری خودش، آن ها را افزایش داده است،بیان داشت:اگر قدمی در راستای اصلاح ساختار برداشته شده بود دولت باید اصلاح ساختار را از خودش آغاز و هزینه‌های جاری را کاهش می‌داد. بنابراین از آنجا که بعید است بخش قابل توجهی از درآمدها محقق شود در بخش‌های عمرانی دچار مشکل خواهیم شد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس درانتها ضمن اشاره به تاثیر بودجه بر صنایع تولیدی و صادراتی گفت:اگر سال آینده نتوانیم از محل کمک‌های فنی و اعتباری به واحدهای تولیدی که نیازمند استفاده از تسهیلات هستند کمک کنیم، آن ها نیز دچار چالش می شوند و فقط با ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت کار می کنند. درآمدهای کمی که در بودجه محقق می شوند بر کارگاه های فنی اعتباری نیز سایه می‌اندازد