حذف پوشش بیمه ای راهنمایان گردشگری در بودجه 1400 توسط دولت

محمدرضا دشتی اردکانی رئیس فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز به حذف پوشش بیمه ای راهنمایان گردشگری اشاره کرد و گفت: در بودجه سال 99 دولت به پوشش 2000 هزار نفر راهنمایان گردشگری مکلف شده بود اما امسال متاسفانه در بودجه ۱۴۰۰ این عنوان حذف شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه راهنمایان گردشگری سفرای فرهنگی کشور هستند و هم اکنون با توجه به شیوع ویروس کرونا در بدترین شرایط کاری قرار گرفته اند، ما انتظار داشتیم که دولت علاوه بر اینکه بیمه بیکاری این افراد را پرداخت کند، حداقل پوشش بیمه ای این عزیزان را از بودجه سال 1400 حذف نمی کرد.

دشتی اردکانی تاکید کرد: بنده از وزیر میراث فرهنگی و گردشگری خواستم اکنون که این مورد در بودجه دولت دیده نشده است، حتما در مجلس و کمیسیون تلفیق این موضوع پیگیری شود تا حداقل بیمه پوششی این عزیزان را در بودجه سال 1400 داشته باشیم.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری همواره بر این موضوع تاکید داشتند که بودجه را از منابع نفتی خارج کنیم و بودجه کشور را با پول نفت اداره نکنیم. اما متاسفانه با وجود عزیزانی که ما در صنعت گردشگری داریم که یک پتانسیل بزرگ برای کشور محسوب می شود که از این راه می توانیم درآمد بسیار بالایی برای کشور داشته باشیم و قسمتی از بودجه عمومی کشورمان را از صنعت گردشگری داشته باشیم. اما امروز مشاهده شاهد هستیم که حتی پوشش بیمه ای فعالان این صنعت را نیز در بودجه قرار نمی دهند.

این نماینده مجلس یازدهم تاکید کرد: این موضوع واقعا جای گلایه جدی دارد و وزیر میراث فرهنگی و گردشگری باید این کار را در دولت پیش می بردند. البته شاید هم تلاش کرده باشند اما نتوانستند کاری را از پیش ببرند.

دشتی اردکانی گفت: ما برای احقاق حق این عزیزان در مجلس پیگیری های لازم را انجام می دهیم تا بتوانیم این مشکل را در کمیسیون تلفیق حل کنیم که حداقل بیمه و پوشش بیمه ای داشته باشند تا نسبت به این صنعت دلگرم بمانند.

رئیس فراکسیون گردشگری مجلس اضافه کرد: با به راه افتادن جدی این صنعت در کشور که کار بسیار بزرگی است، شرایط کاملا متفاوت می شود. شما دیدید که دشمنان تبلیغات گسترده ای در موضوع با ایران ستیزی انجام داده اند چرا که می ترسند از اینکه این صنعت در کشور ما ایجاد شود و به راه بیفتد.

وی خاطرنشان کرد که راهنمایان گردشگری در واقع سفیران فرهنگی کشور ما هستند و می توانند تبلیغات خوب و گسترده ای را برای خنثی کردن حیله دشمنان داشته باشند. کما اینکه کشورهایی که در حوزه گردشگری فعالیت دارند سرمایه های زیادی را برای تبلیغات اختصاص داده اند و سالانه حداقل مبلغ 150 میلیون دلار صرف هزینه تبلیغات این صنعت می کنند.

دشتی اردکانی درانتها تاکید کرد: ما باید حداقل ها را در نظر بگیریم تا ان شاالله بعد از پایان ویروس منحوس کرونا بتوانیم به این صنعت که یکی از صنعت های پاک محسوب می شود ورود کنیم و گردشگران خارجی را جذب ایران کنیم تا از این طریق منابع خوبی برای کشور ایجاد کنیم.