راهکار اندیشکده صهیونیستی برای کاهش نفوذ ترکیه و ایران در قفقاز

اندیشکده صهیونیستی «بگین-سادات» وابسته به دانشگاه «برایلان» (دومین دانشگاه بزرگ در فلسطین اشغالی )، از تصمیم‌گیرندگان رژیم صهیونیستی خواسته است که در روابط این رژیم با جمهوری آذربایجان و ارمنستان توازن برقرار کنند.

به گزارش پایگاه خبری «العربی الجدید» اندیشکده یادشده از مرکز تصمیم‌ساز رژیم صهیونیستی خواسته است که «روابط مستحکم» کنونی خود با جمهوری آذربایجان را حفظ کند و در عین حال، با ارمنستان نیز رابطه برقرار کنند تا این گونه از توسعه حضور ایران در منطقه جلوگیری کند.

در این گزارش که «دیمیتری شوفنتسکی» پژوهشگر اندیشکده مذکور آن را آماده کرده است، از کابینه رژیم صهیونیستی خواسته شده است که رویکرد جدیدی در قبال روابط خود در قفقاز در پیش بگیرد؛ رویکردی که مبتنی بر میانجیگری میان ارمنستان و جمهوری‌ آذربایجان و «ایجاد صلح» میان دو کشور برای کاهش نیازمندی دو طرف به ترکیه و ایران است.

این اندیشکده از تل‌آویو خواسته است که در روابط خود با جمهوری آذربایجان و ارمنستان توازن برقرار کند و ایروان را به تسلیحاتی پیشرفته مهجز سازد؛ تسلیحاتی مشابه همان سلاح‌هایی است که جمهوری آذربایجان آن را دریافت می‌کند.

در این گزارش درباره علت این اقدام نوشته شده است که این گام دو کشور به کنار گذاشتن جنگ با یکدیگر سوق خواهد داد زیرا دیگر هیچ یک از آنها برتری کیفی بر دیگری نخواهد داشت و از طرفی، این گونه تل‌آویو خواهد توانست نقش «ایجادکننده صلح» را میان دو طرف ایفا کند.

این اندیشکده می‌گوید که به مصلحت تل‌آویو نیست که درگیری میان باکو و ایروان برای آنکارا در آذربایجان جای پا ایجاد کند چراکه اقدامات ترکیه علیه منافع استراتژیک اسرائیل این کشور را به «رقیب ژئوپلیتیک» تل‌آویو تبدیل کرده است بویژه پس از رقابت این کشور بر سر استخراج ذخایر گازی در مدیترانه، پشتیبانی از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و هدف قرار دادن کُردهای «هم‌پیمان اسرائیل» و از سوی دیگر، اجازه به ترکیه برای ایجاد جای پا در جمهوری‌ آذربایجان ممکن است باعث «اسلامیزه» کردن این جمهوری آذربایجان شود.

این اندیشکده می‌نویسد که این تحول نه‌تنها باعث میانجیگری تل‌آویو در حل و فصل درگیری و خدشه‌دار کردن جایگاه ترکیه، ایران و روسیه در منطقه می‌شود بلکه زمینه را برای توسعه نقش هم‌پیمانان غربی تل‌آویو بویژه آمریکا و فرانسه نیز فراهم خواهد کرد.

در این گزارش همچنین اشاره شده است که روابط با جمهوری آذربایجان برای تل‌آویو از اهمیتی استراتژیک برخوردار است زیرا رابطه با باکو یکی از موارد مورد نیاز برای آنچه امنیت منطقه‌ای اسرائیل خوانده شده، است.

این اندیشکده با مهم خواندن حفظ روابط تل‌آویو با باکو می‌نویسد، علی‌رغم اینکه تمام شهروندان جمهوری آذربایجان شیعه مذهب هستند؛ اما حکومت این کشور، حکومتی «توتالیتر و سکولار» است.

در ادامه این گزارش آمده است که آذربایجان از تل‌آویو تسلیحات می‌خرد و این کشور تأمین‌کننده اصلی نفت تل‌آویو به شمار می‌رود.

این اندیشکده در ادامه ادعا کرده است که جمهوری آذربایجان، ایران را یک «تهدید ژئوپلیتیک» می‌داند و همین مسئله گزارش‌های اخیر را به خوبی تفسیر می‌کند؛ گزارش‌هایی که در آنها اشاره شده بود، باکو به اسرائیل اجازه داده است که از خاکش برای انجام عملیات‌های اطلاعاتی علیه تهران و همچنین حملات هوایی علیه این کشور استفاده کند.

طبق این گزارش، برقراری رابطه با ارمنستان امکان‌پذیر است آن هم به علت «وجه مشترک» بسیار زیاد میان یهودیان و مردم ارمنستان و از طرفی دیگر، حقوق بین‌الملل ارمنستان و اسرائیل را به علت اشغال کرانه باختری و منطقه قره‌باغ کوهستانی اشغالگر در نظر می‌گیرد.

این اندیشکده در ادامه می‌نویسد که حوادث تاریخی مانع تشکیل «ائتلاف طبیعی» میان اسرائیل و ارمنستان شده است؛ ارمنستانی که هم‌اکنون برای بقای اقتصادی خود بر مبادلات تجاری با روسیه و ایران تکیه کرده است.

نویسنده این گزارش همچنین روابط مستحکمی را که  میان تل‌آویو و آنکارا جریان داشته، مورد بازبینی قرار داده است؛ رابطه‌ای که نگذاشته است تل‌آویو آنچه قتل‌عام مردم ارمنستان به دست دولت عثمانی خوانده شده، تأیید کند.

در بخش پایانی گزارش این اندیشکده صهیونیستی آمده است که روابط مستحکم ارمنستان با ایران و روابط اسرائیل با ترکیه باعث شده است اعتماد میان تل‌آویو و ایراوان از بین رود؛ مسئله‌ای که در حمایت ارمنستان از طرح‌های ضداسرائیلی در سازمان‌های بین‌‌المللی انعکاس یافته است باعث شده است، ارمنی‌هایی که در کشورهای عربی زندگی می‌کنند در حمایت از مقاومت فلسطین تردید نداشته باشند.