درس هایی که بایدن باید از سیاست های ترامپ در مقابل ایران بگیرد

 باخت ترامپ دلایل زیادی داشت. ازجمله آنها، شکست مفتضحانه وی در سیاست خارجی بود که بر فضای داخلی آمریکا نیز اثر گذاشت. چرا که "رهبر جهان آزاد" اکنون به دولتی منزوی و مطرود بدل شده است.

از مهم ترین دلایل شکست سیاست خارجی آمریکا، تصمیم گستاخانه و احمقانه ترامپ مبنی بر خروج از برجام و اعمال مجدد تحریم های یک جانبه علیه ایران و پافشاری دیوانه وار بر این سیاست غیر انسانی و تروریستی بود که حتی به حوزه غذا و دارو نیز کشیده شد تا با تحمیل گرسنگی به مردم ایران، حکومت را وادار به مذاکره برای توافقی جدید کند، درحالی‌که هدف اصلی اش تسلیم کردن ایران در مقابل زورگویی خود بود.

مقاومت ملت ایران در مقابل فشارهای بی سابقه آمریکا، متحدان اروپایی آمریکا را قانع کرد که ترامپ را در سیاست های بی پروایانه اش بطور کامل همراهی نکنند و تا جایی که ممکن است از این سیاست ها دور شوند. این مسئله آمریکا را در برابر ایرانی که مقاومتی اسطوره ای در مقابل بزرگ ترین تحریم تاریخ معاصر از خود نشان داده، تنها گذاشت.

آمریکا تلخی بزرگ ترین شکست دیپلماتیک در تاریخ معاصر خود را نیز چشید، زمانی که همه کشورهای عضو شورای امنیت با رای ندادن به قطعنامه ضد ایرانی، آن را تنها گذاشتند. با وجود اینکه شورا متشکل از متحدان قدیمی آمریکا مثل فرانسه، انگلیس و آلمان بود، تنها کشوری که در کنار آمریکا ایستاد دومینیکن بود! جالب توجه اینکه این اتفاق سه بار و در بازه زمانی مشخص تکرار شد.

سیاستی که ترامپ در مقابل ایران اتخاذ کرده، کاملا مبتنی بر توهماتی بود که دو تیره بخت یعنی نتانیاهو و بن سلمان به مغز تهی ترامپ تزریق کرده بودند. اولی به وسیله لابی های صهیونیستی و جناح راست صهیونیست آمریکا و دومی به وسیله گشودن منابع مالی عربستان برای ترامپ تا هرچه می خواهد از آن بردارد. آمریکا از برجام خارج شد، با خیال اینکه ایران طی چند هفته یا چند ماه در مقابلش زانو خواهد زد.

جهل ترامپ به توانایی ها و امکانات مادی، انسانی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و نظامی ایران از دیگر عوامل اتکای ترامپ به سیاست های احمقانه در مقابل تهران بود. چیزی که در اظهارات خنده دار و مسخره اش در سال های گذشته جلوه گر شده بود. مانند انتظارش برای تماس تلفنی از تهران برای مذاکره و توافقی جدید، یا شروط دوازده گانه ابلهانه وزیر خارجه هذیان گویش مایک پمپئو که برای ایران تعیین کرده بود.

اکنون پس از اعلام رسمی پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، لازم است که وی درس عبرت ایران را که ترامپ در آن گرفتار شد، فرا گیرد و خطاهای شخص قبلی را جبران کند و فورا –بی قید و شرط- به برجام بازگردد و تحریم های یک جانبه آمریکا و زورگویی های تحمیل شده بر ملت ایران را لغو کند. او نباید تحت تاثیر نتانیاهو و بن سلمان قرار گیرد و لازم است مشاورانی گرد خود جمع کند که شناخت واقعی از ایران دارند. بایدن اگر واقعا خواهان خروج دیپلماسی آمریکا از کما و نجات کشورش از انزوا است ناچار است که این اقدامات را انجام دهد.