خطیب زاده: گزارش فنی درباره سقوط هواپیمای اوکراینی منتشر می‌شود

 «سعید خطیب زاده » سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.

خطیب زاده بیان کرد: معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان چهارشنبه به تهران سفر می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۴ ساعت ۱۱:۳۰ به وقت تهران برگزار می‌شود.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره گفت‌وگوی موشکی ایران با اروپا گفت: حواشی مختلفی درباره اظهاراتی که برخی مقامات می‌گویند همواره وجود داشته است. آن چه وزارت خارجه به صورت تداوم دار و گسست پیامی اعلام کرده این است که برجام موضوعی است که روند خود را داشته و مذاکره و امضا و جمع بندی و نهایی شده و چیزی که به این مرحله رسیده نه ما و نه کسی دیگری می‌تواند آن را باز کند. برجام چیزی نیست که ایران مذاکره کند.

وی خاطرنشان کرد: ما نظرمان قطعی و روشن است که برجام مذاکره مجدد نخواهد شد و طرف‌های برجامی به انجام تعهداتشان برگردند و موضوعات فرعی دیگر که شنیده می‌شود. ایران در مقاومت حداکثری به دنیا نشان داد درباره امنیت ملی و مصالح ملی با کسی مذاکره نمی‌کند و خودش مذاکره می‌کند و گمانه زنی‌ها منطبق با واقعیات نیست. ایران اولویت‌های دفاعی خود را دارد و بر همان اساس عمل خواهد کرد.

وی درباره سفر زنگنه وزیر نفت به روسیه و صادرات چهار و نیم میلیون بشکه نفت به سوریه نیز گفت: این مطلب را نشنیده‌ایم. البته رفت و آمدهای این چنینی مرسوم است و وزارت نفت جزییات این سفر را اعلام خواهد کرد. سهم ایران از بازار نفت مشخص است و ایران این سهم را در تلاش است تضمین کند و آنهایی که از دست رفته پس بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه روابط ایران و آژانس فنی است و باید در همین چارچوب این روابط حفظ می‌شود.  توصیه ما به آژانس همواره این بوده که خودشان را از فشارهای سیاسی دور نگهدارند.

خطیب زادهدر پاسخ به سؤالی درباره اظهارات وزیر خارجه کانادا که گفته باور نمی‌کنیم خطای انسانی باعث سقوط هواپیمای اوکراینی شده و اگر از روند تحقیقات و مجازات عاملان سقوط این هواپیما راضی نباشیم به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت می‌کنیم، گفت:  گفت: همه اشخاص و شخصیت‌های ایران و از بالاترین مقامات ارشد نظام تا کسانی که عادی پیگیری می‌کنند داغدار این اتفاق هستند و ما داغدار فرزندان ملت هستیم و شب و روزی نیست که از غم و اندوه این ماجرا ناراحت نباشیم. ما شریک این غم خانواده‌های داغدار هستیم آنها فرزندان رشید این ملت بودند.

وی گفت:‌ وزارت خارجه در بالاترین سطح خود از لحظات اول به دنبال روشن شدن ابعاد ماجرا بوده و ابعاد فنی آن به سازمان هواپیمایی برمی‌گردد و سازمان نیروهای مسلح در این زمینه پیگیری می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه گزارش فنی آماده شده است، خاطرنشان کرد: نهادهای جمهوری اسلامی با دستورات موکد این قضیه را پیگیری کردند و تمامی تلاش خود را براساس قوانین و معاهدات بین‌المللی انجام دادیم و امروز و فردا گزارش فنی قبل از یک ساله شدن این فاجعه منتشر و به صورت بر خط برای طرف اوکراینی و دیگرانی که مرتبط هستند ارسال خواهد شد. تمام تلاش خود را می‌کنیم که با شفافیت پیش برود.

خطیب زاده بیان کرد: موضوع ساده‌ای نیست. اظهارات مداخله جویانه و غیرقابل قبول از روز اول توسط مقامات کانادایی بود. تا امروز بیشترین سنگ اندازی و مداخلات بیجا را بیان کرده و متاسفم از غم این خانواده‌ها برخی سیاسیون کانادایی برای خود کلاه تهیه و از غم تجارت تهیه کنند. به دولت و وزیر خارجه کانادا هشدار می‌دهم که در چارچوب دولت مشخص پاسخگوی اقدامات خود باشند و دولتی که تمام تلاش خود را کرده برای مسدود کردن ارسال دارو به ایران و این دولت هیچ جایگاهی ندارد در تریبونی قرار و از حقوق بشر صحبت کند.

وی درباره سفر معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان گفت: ما مباحث جدی مرزی داریم و توافقاتی درباره همکاری‌های دوجانبه درباره زیرساخت‌ها و مسائل آبی و سد داشتیم که این سفر از این لحاظ حائز اهمیت است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری گفت: در خصوص مسائلی که مربوط به مصالح ملی و امنیت ملی و دفاعی کشور برمی‌گردد نه با کسی صحبت می‌کنیم و نه اجازه می‌دهیم کسی در این زمینه با ما شوخی کند. بهتر از هر کسی می‌دانند ریشه‌های ناآرامی در منطقه چیست. امروز سیل صادرات اسلحه و اسلحه‌های خاص و پیشرفته توسط کشورهای اروپایی به کشورهای عربی خلیج فارس صورت می‌گیرد و منطقه را به زرادخانه سلاح‌های کشنده خود تبدیل کرده‌اند. 

وی گفت: مردم یمن در حال حاضر در محاصره هستند و ۲۰ میلیون یمنی در گرسنگی بدی قرار دارند در همین حال متجاوزان را به کشنده‌ترین سلاح‌ها تجهیز می‌کنند و این کشورها در جایگاهی نیستند که این اظهارات را بیان کنند. محاصره مردم یمن باید هر چه زودتر پایان یابد.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سوالی بیان کرد: وزارت خارجه نمی‌تواند پاسخگوی وظایف دیگر سازمان‌ها باشد. وزارت خارجه نقش موثری در همکاری‌های تجاری دارد.

به گزارش فارس، خطیب زاده در پاسخ به سوالی گفت: ما روابط بسیار نزدیکی با کشورهای همسایه داریم و با آسیای مرکزی و قفقاز کار می‌کنیم. سفرها با کشورهای منطقه در پیش است. یکی دو کشور سعی می‌کنند ه نیابت از بقیه صحبت کنند و ما خیلی ارزش برای آن قائل نیستیم. آنچه مربوط به برجام است در توافق نوشته شده و چیزی برای آینده نمانده که در آینده گفت‌‌وگو شود. کشورهایی که سعی کردند امنیت خود را از بیرون بخرند به ضرر منطقه و منبع تجاوز شدند و سیاست‌های تهاجمی پیش گرفته‌اند و روزی که به این بلوغ برسند که در داخل منطقه مسائل منطقه را حل کنند آن روزی است که می‌توانیم در ترتیبات منطقه‌ای گفت‌وگو کنیم. همواره آغوش ما برای گفت‌وگو درباره منطقه باز بوده است و همه کشورها باید به واقعیات روی زمین توجه و به اندازه شأن و جایگاه خود صحبت کنند.

وی افزود: جای نگرانی ندارد که به ترتیبات منطقه‌ای برسیم و آنهایی که نگرانی دارند جای نگرانی ندارد و هر چه زودتر به این ترتیبات منطقه‌ای بپیوندند برای خودشان و منطقه بهتر خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه فعالیت‌های جدیدی در سایت غنی سازی فردو انجام می‌شود، گفت: چیز جدیدی نیست و تمام اقدامات ما تحت نظر آژانس است و همه ساخت و سازها زیر نظر آژانس است و به آن اطلاع داده می‌شود.

خطیب زاده درباره اخبار منتشر شده مبنی بر سفر قالیباف به روسیه و چین هم درباره مصوبه مجلس عنوان کرد: چنین چیزی نشنیدم و چنین چیزی مرسوم نیست. رئیس مجلس در ظرفیت خود سفرهایی داشته است و من این ارتباط را نه متوجه شدم و نه شنیدم.