پیش‌بینی فروش 1.5 میلیون بشکه نفت در بودجه/ برای فروش نفت باید بازی قیمتی به راه بیندازیم

فریدون عباسی ، رئیس کمیسیون انرژی مجلس یازدهم در گفت‌وگو با افکارنیوز با اشاره به محاسبه درآمد نفتی سال آینده در کمیسیون تلفیق و پیش‌بینی فروش 1.5 میلیون بشکه نفت در روز در بودجه ۱۴۰۰ بیان کرد: با توجه به وضعیت تولید کشور و میزان مصرف داخلی و شرایط بازار جهانی این میزان معقول‌تر از عددی است که دولت پیش‌بینی کرده بود.

وی بیان داشت: آمریکا به‌طرف هایی که قبلاً از ما نفت می‌خریدند فرصت داد تا سیستم‌های پالایشگاه‌های خودشان را که با نفت ما تنظیم‌شده بود تغییر دهند و تنظیمات پالایشگاه‌های خود را با نفت فروشندگان دیگر تنظیم کنند. اگر ما بخواهیم وارد بازار شویم چند سناریو وجود دارد و یکی این است که شاید فعلاً مشتری برای نفتمان نداشته باشیم. بنابراین باید روی نفتی که با شرایط آن‌ها تطبیق دارد کارکنیم و آن بخش از نفت خود را صادر کنیم که مشخصاتش تطبیق بیشتری با پالایشگاه‌های عربستان و عراق تطبیق دارد.

فریدون عباسی افزود: بعدازآن نیز باید یک بازی قیمتی هم داشته باشیم. البته ما ازیک‌طرف عضو اوپک هستیم باید در چارچوب آن جلو برویم و ازیک‌طرف دیگر باید بخش خصوصی خود را در داخل فعال کنیم و به‌گونه‌ای نفت را ارائه دهیم که آن‌ها بتوانند بازی‌های قیمتی راه بیندازند تا مشتری پیدا کنیم.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس تأکید کرد: ما باید دیپلماسی‌های انرژی خودمان را فعال کنیم و به سمت قراردادهای بلندمدت حرکت کنیم. یعنی با برخی از کشورها که مصرف دارند و پالایشگاه‌های آن‌ها با نفت ما قابلیت سوئیچ کردن دارند، وارد قراردادهای بلند مدت شویم.

وی تصریح کرد: باید با کشورهایی که مصرف نفت دارند در مورد قیمت و میزان نفتی که در اختیار آن‌ها می‌گذاریم و مدت‌زمانی که به آن‌ها نفت می‌فروشیم به توافق برسیم. از همین بابت شاید بیش از یک سال به زمان نیاز داریم تا مشتری‌های خودمان را پیدا کنیم. به‌هرحال بودجه کشور باید با واقعیات تطبیق داشته باشد و اگر بتوانیم نفت بیشتری بفروشیم حتماً به نفع کشور خواهد بود چراکه عایدی بیشتری خواهیم داشت و می‌توانیم اقدامات عمرانی و سرمایه‌گذاری بیشتری را داشته باشیم تا در سال‌های آینده برداشت مناسبی از منابعمان داشته باشیم.

*فروش 1 میلیون بشکه نفت در روز مساوی است با پرداخت 20 درصدی سهم صندوق توسعه ملی

عباسی درواکنش به اینکه با تحقق میزان فروشی که کمیسیون تلفیق برای نفت در نظر گرفته است، دولت می‌تواند تمام سهم صندوق توسعه ملی را بپردازد؟ گفت: دولت باید قراردادها و مبالغی که در سال 1400 سررسید می‌شود را پرداخت کند. بدین معنی که دولت هرچه بیشتر از 1 میلیون بشکه نفت بفروشد باید سررسیدهای همان سال و برداشت‌هایی که از صندوق توسعه ملی شده و تعهداتی که به صندوق داشته را از عایدی نفت پرداخت کند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در انتها تشریح کرد : اگر دولت فروش 1 میلیون بشکه نفت در روز را داشته باشد. بایستی 20 درصد آن را به صندوق توسعه ملی واریز کند و اگر فروش بالای 1 میلیون بشکه باشد باید 38.5 درصد آن را به صندوق واریز کند و بدهی‌هایی که سررسید شده را نیز بپردازد.

عباسی تاکید کرد: دولت فعلی نهایتاً تا مردادماه بر سرکار است و باید دقت شود که در ابتدای سال همه منابع مصرف نشود و معقولانه حرکت کنیم تا دولت بعدی که می‌خواهد 7 ماه پایانی سال را اداره کند بتواند باثبات و پایداری پیش برود و دستش خالی نباشد.