وابستگی ۴۹ درصدی بودجه ۱۴۰۰ به نفت

 مجتبی یوسفی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 1400 در تشریح جلسه امروز این کمیسیون اظهار داشت: محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و مسئولان مالیاتی مهمان امروز کمیسیون تلفیق بودند.

 وی افزود: نوبخت در ابتدای جلسه نکاتی درخصوص کلیات بودجه اراده کرد و به دفاع از لایحه بودحه دولت پرداخت.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1400 بیان داشت: اعضای کمیسیون نیز به نکاتی از جمله افزایش تراز منفی از 15 به 45 درصد اشاره کردند و نکته دیگر نیز درخصوص وابستگی بودجه به نفت به جای درآمدهای مالیاتی بود. اعضای کمیسیون در این راستا عنوان کردند زمانی که جداول مختلف را در بودجه بررسی می‌کنیم، وابستگی بودجه به نفت به 49 درصد هم می‌رسد و منابع درآمدی دولت از اخذ مالیات‌ها کاهش یافته و این در حالی است که این شرایط باید در لایحه برعکس باشد.

یوسفی گفت: اعضای کمیسیون هم‌چنین بحث معافیت‌ها و فرارهای مالیاتی را عنوان کردند که با سازماندهی به این مسئله می‌توان منابع درآمدی مناسبی برای دولت ایجاد کرد. بحث دیگر نیز کاهش بودجه پروژه‌های عمرانی است که نسبت به دوره‌های قبل کاهش محسوسی داشته است.

وی با بیان اینکه کسری بودجه در لایحه تقدیمی دولت زیاد است، خاطر نشان کرد: با توجه به محدودیت‌هایی که درباره برداشت از صندون توسعه ملی ایجاد شد، می‌توان کسری بودجه 180 تا 320 هزار میلیارد تومانی را برای بودجه سال 1400 پیش بینی کرد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1400 هم‌چنین گفت که وزیر اقتصاد و مسئولان مالیاتی در ادامه درخصوص معافیت‌ها، درآمدها و فرارهای مالیاتی به ارائه توضیحاتی پرداختند.

یوسفی اظهار داشت: رأی‌گیری درباره کلیات بودجه در روزهای آینده و احتمالا در روز سه‌شنبه انجام می‌شود و جلسه این کمیسیون در نوبت عصر نیز ادامه دارد که به مباحث منابع درآمدی پرداخته خواهد شد.