انحرافات بودجه ۱۴۰۰ از سیاست‌های کلی

 علی اصغر خانی نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس در رابطه با انطباق اقدامات دولت با سیاست‌های کلی نظام ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری اظهار داشت: در رابطه با کلیات اقدامات دولت شاید نتوان منصفانه نظر داد اما در رابطه با  بودجه ۱۴۰۰ که چند روزی است به صورت فشرده در کمیسیون تلفیق حال بررسی است، آنچه ما به آن رسیدیم این است که هزینه‌های جاری دولت بالا است و افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی داشته و درآمدهای آن هم کمتر از هزینه‌ها است.

وی عنوان کرد: در حال بحث و جمع بندی برای پیدا کردن راهکار کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدهای آن هستیم تا به مردم فشار نیاید. در زمینه مالیات و خانه‌های خالی هم به صورت جدی ورود کردیم و قرار شد ۲ هزار میلیارد تومان به بودجه ۱۴۰۰ اضافه کنیم. در بحث نفت هم کمیسیون تلفیق به دولت اجازه داد یک و نیم میلیون بشکه نفت بفروشد که تقریباً رقم خوبی اضافه شد.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی افزود: در بحث درآمد شرکت‌های دولتی، نزدیک به ۱۲۰ هزار میلیارد افزایش داشته که قابل توجه و جای اشکال است. در زمینه عمرانی مسائل خوب دیده نشده و ۱۱ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. برنامه ششم توسعه برای بخش عمران، درآمد دارایی‌ها را ۳۰ درصد در نظر گرفته است. بحث‌های مختلفی میان ما و دولت وجود دارد و همکاران ما در کمیسیون تلفیق به طور جدی جلسات فشرده‌ای دارند که ان شاءالله بودجه خوبی برای ۱۴۰۰ تصویب شود.

خانی بیان کرد: در مصادیقی از بودجه ۱۴۰۰ و انطباق آن با سیاست‌های کلی نظام در مقایسه با برنامه ششم توسعه شاید انحرافاتی دیده شود اما اینکه کلان اگر بخواهیم نظر دهیم نیاز به بررسی دقیق‌تر و نظر عادلانه تری دارد. ما کارشناس هستیم و باید کارشناسی صحبت کنیم.