شجاعان: انتخابات الکترونیکی منتفی نیست

 امیر شجاعان رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور در رابطه با اظهارات سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر افزایش تعداد صندوق‌ها و شعب اخذ رأی در انتخابات ۱۴۰۰ برای جلوگیری از تجمع به دلیل بیماری کرونا و احتمال منتفی شدن برگزاری انتخابات الکترونیکی ، گفت: چرا فکر می‌کنید این موضوع منتفی شده است؟ گفتند تعداد شعب را اضافه می‌کنیم اما از آن موضوع منتفی شدن انتخابات به صورت الکترونیک استنباط نمی‌شود.

وی عنوان کرد: ما در مجموع به لحاظ امکانات تشکیلاتی که داریم، نمی‌توانیم کل شعب را تمام مکانیزه برگزار کنیم.

رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور، افزود: اغلب فرآیندهای انتخابات به صورت الکترونیکی، از جمله بحث احراز هویت که اگر در تمامی شعب افزایش پیدا کنند، انجام خواهد شد.

شجاعان با بیان اینکه احراز هویت، عملیات تجمیع و ارسال صورت‌جلسات از شعب را الکترونیکی انجام می‌دهیم، گفت: اخذ و شمارش به صورت الکترونیکی را تنها در تعداد محدودی از شعب می‌توانیم انجام دهیم.

وی با اشاره به انتخابات شوراها، گفت: در زمینه اخذ و شمارش آراء انتخابات شوراها، با مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر این انتخابات، به توافق رسیدیم که انتخابات را در سقف ۱۰ هزار شعبه به صورت الکترونیکی برگزار کند. برای انتخابات ریاست جمهوری هم منتظریم دوستان ما در شورای نگهبان نظر نهایی خود را اعلام کنند.

رئیس مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار وزارت کشور، تصریح کرد: در هر حال اگر شورای نگهبان هم این امر را بپذیرد، تعدادی از شعب را در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، تمام الکترونیکی برگزار می‌کنیم.

شجاعان در رابطه با ایرادات شورای نگهبان به برگزاری انتخابات تمام الکترونیک از سوی وزارت کشور، تاکید کرد: باید تیم فنی شورای نگهبان به این یقین برسند که سیستم ما بدون هیچ نقصی کار می‌کند. شورای نگهبان مقداری هم بحث فرایندی دارد که داخل شعب صف ایجاد نشود که ما برای همه اینها پاسخ داریم و پاسخ‌های خود را ارائه کردیم و منتظریم ببینیم نتیجه چه خواهد شد.