مصوبه کمیسیون تلفیق درباره اخذ مالیات از خانه‌های لوکس

 رحیم زارع سخنگوی تلفیق در حاشیه جلسه امروز این کمیسیون با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سازمان امور مالیاتی موظف است در راستای معافیت‌های مالیاتی، شفاف سازی معافیت‌های مالی و سیاست اعتبار مالیاتی با نرخ صفر را جایگزین معافیت‌های قانونی مالیاتی کرده و فهرست معافیت‌های مالیاتی و میزان معافیت آن‌ها به تفکیک هر بخش را به صورت جمعی و خرجی ثبت و ظرف دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

وی افزود: این فهرست باید شامل حوزه فعالیت اشخاص و میزان درآمد مالیاتی چشم‌پوشیده شده در اثر این معافیت و استناد آن باشد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق اظهار کرد: دولت مکلف است ۲۰ درصد از اعتبارات متوازن سازی مناطق کم‌برخوردار برای اجرای طرح‌های بسیج سازندگی و قرارگاه جهاد سازندگی سپاه را در همان مناطق به آن‌ها اختصاص دهد تا سازمان‌های مذکور با هماهنگی شورای برنامه‌ریزی استان در مناطق کم برخوردار هستند آن هزینه کند.

زارع بیان کرد: دولت موظف است ۲۰ درصد درآمد‌های حاصل از مالیات بر واحد‌های مسکونی لوکس و گران قیمت از محل ردیف درآمدی ۱۱۰۳۰۹ را بابت تامین مسکن مددجویان تحت پوشش نهاد‌های حمایتی پرداخت کند.

وی گفت: کمیسیون تلفیق در مصوبه‌ای وزارت‌خانه‌های نفت و نیرو را مکلف کرد که هزینه آب و برق مشترکان کم مصرف خانوار‌های محروم را با نرخ صفر محاسبه کنند و ۲۰ درصد از اعتبارات متوازن سازی مناطق کم برخوردار در اختیار بسیج سازندگی و قرارگاه جهاد سازندگی سپاه قرار گیرد تا این اعتبارات برای همان مناطق جهت اجرای طرح‌های عمرانی هزینه کند.

زارع ادامه داد: از ۳۰۰۰ میلیارد تومان فروش منابع داخلی و تهاتر اراضی مربوط به وزارت راه و شهرسازی از طریق شرکت مادر تخصصی عمران شهر‌های جدید و سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری مقرر شد ۱۰۰۰ میلیارد تومان صرف احیای سکونتگاه‌های غیررسمی، بافت‌های فرسوده و تاریخی شود. همچنین شرکت‌های آب منطقه‌ای مجاز شده است از محل منابع داخلی و بخشی از اعتبارات طرح‌های تعادل بخشی در قالب وجوه اداره شده نسبت به تامین هزینه خرید و نصب شمارشگر یا کنتور‌های حجمی و هوشمند چاه‌های آب کشاورزی مجاز اقدام کنند و اصل این تسهیلات به صورت اقساطی از صاحبان این چاه‌ها دریافت می‌شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی مکلف شد از زمین‌های متعلق به شرکت مادر تخصصی عمران شهر‌های جدید و سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری تا سقف ۵۰۰۰ میلیارد تومان به بانک‌های عامل و صندوق‌های تامین مالی در رهن قرار دهد و تسهیلات لازم برای اجرای طرح‌های جامع تفصیلی و بافت‌های فرسوده و آماده سازی آن اخذ کند و منابع حاصل صرف تکمیل طرح‌ها شده و از محل فروش طرح‌ها با رعایت قوانین و مقررات و گردش در خزانه با بانک‌های عامل تسویه حساب شود.

زارع بیان کرد: تمام دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های تابعه موضوع ماده پنج قانون خدمات کشوری از جمله شرکت‌های اصلی و تابعه وزارت نفت، ایدرو و ایمیدرو مکلف شدند کلیه حساب‌های ریالی درآمدی و هزینه‌ای را صرفا از طریق خزانه‌داری کل کشور و نزد بانک مرکزی افتتاح کنند، لذا هر حسابی غیر از این نزد بانک مرکزی افتتاح شود در حکم تصرف غیرقانونی در اموال عمومی است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی مکلف شد در راستای هدفمند سازی معافیت‌های مالیاتی و شفاف سازی حمایت‌های مالیاتی، سیاست اعتبار مالیاتی با نرخ صفر را جایگزین معافیت‌های قانونی مالیاتی کرده و فهرست تمامی معافیت‌های مالیاتی و میزان معافیت آن‌ها به تفکیک هر بخش را به صورت جمعی – خرجی ثبت کند این کار باعث شفافیت مالیاتی می‌شود.