مجلس یازدهم به دنبال بازگرداندن ثروت مردم است

احمد علیرضابیگی ، عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس یازدهم در گفت وگو با افکارنیوز با اشاره به مخالفت های رئیس جمهور با اصلاحات مدنظر مجلس و کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ به دلیل مخالفت با حذف ارز 4200 تومانی اظهار داشت: دولت در خصوص ارز ترجیحی برای خودش یک اختیارات وسیعی را فرض کرده بود که بتواند از نرخ 4200 تومان تا حدود 20 هزار تومان امکان مانور داشته باشد. اما آنچه که مجلس و کمیسیون تلفیق به آن فکر می کند در واقع حذف ارز ترجیحی و بازگرداندن این مابه التفاوت به مردم است.

وی افزود: اکنون مجلس سعی دارد تا ثروت مردم به مردم بازگردانده شود و این امکان فعلا با ارز ترجیحی آغاز شده است و در مراحل بعدی نیز می تواند به موضوعات دیگر هم کشیده شود. به عنوان نمونه همین موضوع واگذاری واحدهای صنعتی که در اختیار دولت است و ما مدام شاهد ابطال واگذاری های آن ها به بخش خصوصی هستیم.

نماینده مجلس تاکید کرد: یا برای همین موضوع سهام عدالت که دولت می گوید راهی برای جامانده ها وجود ندارد. اما این موضوع با بازگرداندن واحدهای صنعتی مثل کشت و صنعت مغان، ماشین سازی، هپکو، نیشکر هفت تپه یا فولاد میبد قطعا امکانش فراهم می شود.

علیرضابیگی ادامه داد : کمیسیون تلفیق و در نهایت مجلس با یک رویه منسجم قصد دارد تا ثروت مردم را به مردم بازگرداند و در این مسیر پیش میرود و قطعا روحانی در باقی مانده عمر دولت خود آن وسعت عملی که داشته را نخواهد داشت.

این نماینده مجلس تاکید کرد: همین موضوع باعث شده تا دولت سر ناسازگاری گذاشته است که قصد دارد در شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ماجرای بودجه فیصله دهد و دست مجلس را از این موضوع کوتاه کند.

وی تصریح کرد: با توجه به فضای که در مجلس وجود دارد به اعتقاد بنده کلیات بودجه در صحن علنی مورد اقبال قرار نخواهد گرفت و کلیات بودجه رد می شود و به کمیسیون تلفیق اعاده می شود. چرا که باید دارایی های کشور و ثروت کشور بر مبنای اولویت های کشور سیاست گذاری شود و این رویه ای که دولت با یک محاسبه ی اشتباه در نظر داشتند نمی تواند ضامن تنظیم زندگی مردم در سال 1400 باشد.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس عنوان کرد: متاسفانه نگاهی که دولت به سند بودجه دارد در حد تعیین حقوق کارمندان دولت و یا موضوعاتی که مرتبط به دولت است بوده، در حالی که سند بودجه در برگیرنده تمام مناسبات مالی و اقتصادی مردم و همینطور سیاست گذاری پولی کشور است.

علیرضابیگی بیان داشت: اساسا دولت با لایحه بودجه در همان ابتدا برخورد سبکی داشت. شاهد بودیم که لایحه بودجه را بر خلاف رویه متداول در 41 سال حیات پر برکت جمهوری اسلامی ایران توسط معاون پارلمانی به مجلس تقدیم کرد که این موضوع در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بی سابقه بود چراکه ناکنون همچین برخوردی با لایحه بودجه صورت نگرفته بود.

گفت و گو از: امید جعفری