چرا از اصلاح بودجه 1400 ناراحت هستید؟

هادی بیگی نژاد ، عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با «افکارنیوز» ضمن واکنش به اظهارات رئیس جمهور در نشست هیئت دولت درمورد اصلاحات بودجه ۱۴۰۰ در مجلس و کمیسیون تلفیق گفت: آقای روحانی از ابتدا نیز با اصلاح ساختار بودجه مخالفت بود. آن چیزی که باعث شد او به نامه رئیس مجلس پاسخ دهد و بگوید مواردی را اصلاح کنید به دو بخش تقسیم می شد.

وی افزود: یکی مربوط به 2 میلیون و 300 هزاربشکه نفت بود که ما اعلام کردیم نمی توانیم این مقدار را بفروشیم و موافقت کرد و کاهش داد و آن هم بنا به دستور رهبری صورت گرفت. چراکه این عدد میزان فروش نفت توهمی بود و براین اساس نیز بودجه موهومی بسته شده بود. این عدد درشرایطی نوشته شده بود که آمریکایی ها درگیر هستند و خیلی نمی توانند به ما فشار بیاورند، اما باز هم بیشتر از چند صد هزار بشکه در روز نمی توانیم بفروشیم. اما آقایان میزان فروش را به رقمی می رسانند که کشور کاملا تحریم پذیر می شود. بنابراین فرمایش رهبری دراین مورد یک دیدگاه کاملا واقع بینانه برای جلوگیری از بودجه موهومی بود.

بیگی نژاد گفت: بنابراین آقای روحانی پذیرفت که مقدار فروش نفت را کاهش دهیم و قبول کرد که باید اصلاح شود. دراین میان مجلس تمایل داشت که به بخشی دیگر از اصلاحات ورود کند. مانند ارز 4200 تومانی که طبق استنادهای دولت، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی و قوه قضائیه و رسانه ها، بسیار فسادآور بود. این ارز بسیاری از افراد را به ثروت های بادآورده عجیبی رساند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی تاکید کرد: یک محاسبه سرانگشتی نشان می دهد که درمورد ارز جهانگیری حدود 20 هزارمیلیاردتومان مابه التفاوت وجود داشته است که نمی دانیم این رقم کجا رفته است. با این حال دولت می گفت که این ارز را به واردکنندگان داده بودند که مشکلات مردم حل شود اما نه تنها مشکلی حل نشده است که قیمت کالاهای اساسی افزایش یافته است.

آقای روحانی کمی انصاف داشته باشد!

این نماینده مجلس خطاب به رئیس جمهور تصریح کرد: انتظار می رود رئیس جمهور کمی انصاف و منطق به خرج دهد که این ارز 4200 تومانی مشکل ساز است. حرف مجلس نیز حذف این ارز است. قسمت دیگر این است که دولت گفته من قیمت ارز را در بودجه 11500 تومان محاسبه کرده ام. درحالی که زیر آن نوشته است چنانچه نرخ ارز بیشتر از این رقم شد آن را در جامعه بیشتر از عدد مذکور می فروشیم و هرچقدر مابه التفاوت نرخ دلار آزاد بود به مردم کمک می کنیم. درحقیقت و به زبان ساده دولت دست خودش را باز کرده تا ارز را به قیمت آزاد بفروشد.

بیگی نژاد بیان داشت: مجلس اما می گوید نرخ دلار را در بودجه 1400سال مشخص کنید. چراکه نمی توانید هرقیمتی دلتان می خواهد بفروشید. درهمین حال شایعه ای وجود دارد مبنی براینکه دولت خودش عمدا نرخ ارز را بالا می برد تا بتواند کسری بودجه را جبران کند. همه این را شنیده ایم و این حرف منطقی به نظر می رسد زیرا دولت از افزایش نرخ ارز درآمد کسب می کند اما ما می گوییم چون دولت این حرف را تکذیب می کند، ما نیز آن را نمی پذیریم. اما چنین شایعه ای وجود دارد. د

وی افزود: ولت تا چند روز پیش دلار را 25 هزارتومان می فروخته است. بر همین اساس مجلس گفته است که باید نرخ دلار را به درستی حساب و کتاب کنیم.

*مجلس می خواهد به قول اصلاح ساختار بودجه عمل کند، چرا ناراحت هستید؟

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس یازدهم گفت: نکته بعدی این است که مجلس مشخص کرده درجاهایی که خلا وجود داشته باید اعتبار بخش های مختلف مشخص شود. بنابراین اعتقاد مجلس این است که بودجه باید اصلاح گردد. اکنون حدود 2 سال است دولت قول داده خودش این کار را انجام می دهد. حتی این قول را به رهبری نیز داده اند اما به قولشان به رهبر انقلاب، مجلس قبل و مردم عمل نکرده اند.

وی با بیان این که این مجلس درحال انجام اصلاحاتی است که دولت باید انجام می داد، ابراز داشت: البته که تمام اصلاحات هم انجام نمی دهیم و موارد اصلاح شده بخشی از آن هاست. اما دولت حتی راضی نیست به قول و وعده خودش عمل کند.

بیگی نژاد تاکید کرد: دو سال قبل دولت گفت که بودجه را از ابتدای فروردین تا انتهای خرداد اصلاح می کند، چرا انجام ندادند؟ اکنون مجلس می خواهد به قولی که شما دو سال پیش دادید جامه عمل بپوشاند. چرا ناراحت هستید؟