واکنش ها به بازداشت کاوه افراسیابی در آمریکا

 دولت آمریکا هفته گذشته «کاوه لطف‌الله افراسیابی » که دارای سابقه تدریس در دانشگاه بوستون و سایر دانشگاه‌های آمریکا را دارد را به اتهام لابی‌گری مخفیانه برای دولت ایران بازداشت کرد.

این اقدام واکنش «سعید خطیب‌زاده » سخنگوی دستگاه دیپلماسی را به همراه داشت و او این اقدام آمریکا را گروگانگیری آشکار علیه اتباع ایرانی خواند و افزود: آقای افراسیابی استاد شناخته‌شده دانشگاه هستند که به اتهامات واهی بازداشت شده‌اند.

«علیرضا میریوسفی» سخنگوی هیأت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد نیز روز چهارشنبه اول بهمن ماه بازداشت «کاوه لطف‌الله افراسیابی» دانشمند علوم سیاسی و تحلیلگر رسانه‌ای در آمریکا را محکوم کرد و در توئیتر نوشت:‌ «از شنیدن خبر دستگیری دکتر افراسیابی با اتهامات ساختگی متأسفیم، [اقدامی] که در آخرین ساعات دولت [دونالد] ترامپ که به ‌خاطر سرسختی و تعصبات ضد ایرانی معروف است، انجام گرفت. دکتر افراسیابی به عنوان یکی از عوامل مأموریت [ایران] مشغول به کار نبود، بلکه وی استاد دانشگاه و متخصص در زمینه روابط بین‌الملل است. او مشاوره‌هایی در خصوص مسائل بین‌المللی به مأموریت [ایران] ارائه داده است و همکاری او با ما از ابتدا باز و کاملاً شفاف بود».

*دولت ترامپ حتی در آخرین ساعات حضور در کاخ سفید از خصومت با ملت ایران دست برنداشت

در همین خصوص «محسن پاک آیین» سفیر پیشین ایران در باکو و تایلند در گفت‌وگویی با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، گفت: متاسفانه دولت ترامپ حتی در آخرین ساعات حضور در کاخ سفید از خصومت با ملت ایران دست برنداشت و در آخرین ساعات این دولت، آقای دکتر کاوه افراسیابی تحلیلگر مسائل بین‌المللی و صاحبنظر در حوزه ایران و آمریکا، از سوی وزارت دادگستری دولت ترامپ دستگیر شد.

وی این قبیل برخوردهای غیرانسانی و غیرحقوقی با اتباع ایرانی که در آمریکا حضور دارند را بی‌سابقه ندانست و افزود: مخصوصا در دوره ریاست جمهوری ترامپ این اقدام تشدید شده است.

سفیر پیشین ایران در باکو این اقدام را یک گروگانگیری خواند که توسط دولت ترامپ انجام شده است و گفت: این اقدام هیچ وجه قانونی ندارد و دستگیری اساتید دانشگاه و کارشناسان روابط بین‌الملل، اقدامی کاملا مغایر با آزادی بیان و آزادی قلم و مصداق نقض حقوق بشر است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل این اقدام را به عنوان نمونه‌ای از حقوق بشر آمریکایی که به هیچ یک از موازین بین‌المللی پایبند نیست برشمرد. 

پاک آیین خاطرنشان کرد: معتقدم مجامع بین‌المللی و نهادهایی که مدعی حقوق بشر در جهان هستند باید برای آزادی افراسیابی تلاش کنند و در داخل هم وزارت امور خارجه و قوه قضاییه از طریق مجاری بین‌الملل چه در حوزه سیاسی و چه حوزه‌های حقوقی و قضایی اقدامات خود را دنبال کنند و امیدواریم هر چه زودتر شاهد آزادی ایشان باشیم.

وی بیان کرد: طبیعی است این اقدام باید از سوی انجمن‌های بین‌المللی هم محکوم شود تا کشورها به موازین بین‌المللی متعهد باشند و چنین اقدامات مغایر حقوق بشر را صورت ندهند.