چرا دولت از مجلس یازدهم عصبانی است؟

بررسی بودجه ۱۴۰۰ توسط مجلس یازدهم باعث ناراحتی و عصبانیت دولت حسن روحانی شده و هم شخص رئیس جمهور و هم کابینه وی درباره بودجه 1400 مسائلی را مطرح می کنند اما مجلس یازدهم همانطور که قول داده بود قرار نیست مجلس الدوله باشد.

به گزارش افکارنیوز، دولت نباید انتظار داشته باشد که مجلس یازدهم همچون مجلس قبلی باشد زیرا نمایندگان مجلس معتقدند بودجه 1400 بسیار شلخته بوده و با این بودجه نمی توان کشور را اداره کرد.

در دوره قبلی مجلس بودجه به شکلی ساده تصویب می شد و کمترین تغییرات را در آن شاهد بودیم ، با بررسی بودجه ای که دولت حسن روحانی در 7 سال گذشته ارائه کرده امروز می بینیم که جهش قیمت ها در بازار و مشکلات عدیده ای در اقتصاد کشور به وجود آمده است.

مردم هنوز یادشان است که دولت با انتقاد از وضعیت اقتصادی کشور در دولت احمدی نژاد وعده های اقتصادی و معیشتی مختلف به مردم از جمله اینکه کاری می کنیم مردم به یارانه ها نیاز نداشته باشند سر دادند اما در عمل در دولت روحانی شاهد گرانی روز افزون بودیم که بر اساس همان بودجه ای دولت اراده داده بود به وجود آمد.

اگرچه قصد حمایت از تصمیمات دولت احمدی نژاد را نداریم اما سوال اینجاست آیا نوسانات قیمتی در دولت آقای روحانی با دولت قبل از آن قابل مقایسه است؟

بودجه یک الگو و برنامه برای اداره کشور است به همین دلیل باید با دقت فراوان مورد بررسی قرار گیرد تا بعدا برای مردم مشکلی به وجود نیاید .

جالب اینجاست که دولتی ها ادعا می کنند که از بالا رفتن نرخ دلار تا ۵۰ هزار تومان و تورم بیش از ۶۰ درصدی جلوگیری کرده اند اما در حالی که همین دولت در زمان تبلیغات انتخاباتی نگران آن بود که اگر رقیب پیروز شود دلار به ۵ هزار تومان خواهد رسید و از همین موضوع برای هراس مردم بهره برد.

دلار اکنون در کانال ۲۰ هزار تومان است که البته تجربه فراتر از ۳۰ هزار تومان را نیز در سابقه خود دارد.آیا گزاره‌ای که دولت درباره دلار ۵۰ هزار تومان داده هشدار است یا تهدید؟

حالا با وضعیت اقتصادی کشور که مشکلات معیشتی در آن بیداد می کند دولت انتظار دارد باز هم بدون کمترین تغییراتی بودجه 1400 تصویب شود اما نمایندگان مجلس یازدهم معتقدند که بودجه 1400 بسیار شلخته و غیر واقعی است.

بررسی بودجه ۱۴۰۰ توسط مجلسی ها باعث عصبانیت دولت شده و حتی متاسفانه می بینیم که رئیس جمهور از چهار عمل اصلی در ریاضی برای مجلس مثال می زند و با اینکار نشان داده چقدر از مجلس یازدهم عصبانی است اما چرا دولت نمی خواهد بپذیرد که مجلس وظایفی دارد که بر اساس تکلیف و وظایف قانونی خود عمل می کند.

عصبانیت دولت از مجلس فقط به بودجه نیز ختم نشده و حتی به مجلس درباره بورس هم کنایه زده که دخالت نکند. اما آیا دولت بر اساس وعده هایی که برای بورس به مردم داده عمل کرده است؟

به نظر می رسد دولت به جای عصبانیت و ناراحتی از دولت این ضرب المثل را سرلوحه خود قرار دهد که یک " یک سوزن به خودت بزن یک جوالدوز به دیگران.

مصطفی حسینی