فریدمن: آمریکا با لغو تحریم‌های ایران اعتبار خود را در خاورمیانه از دست می‌دهد

 سفیر سابق آمریکا در اراضی اشغالی نسبت به پیامد‌های احتمالی لغو تحریم‌های ایران بر روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هشدار داد.

دیوید فریدمن درباره بازگشت دولت کنونی آمریکا به توافق هسته‌ای ایران هشدار داد و گفت هر اقدامی که دولت جو بایدن در این باره اتخاذ کند، توافقنامه‌های اخیر عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و کشور‌های عربی را به مخاطره می‌اندازد. این مقام سابق آمریکایی مدعی شد توافق‌های عادی سازی روابط میان کشور‌های مختلف و صهیونیست‌ها تضمینی برای ثبات در منطقه است و تغییرات بسیاری را در خاورمیانه طی ۱۰۰ سال آتی رقم خواهد زد.

فریدمن با تاکید بر اینکه توافق‌های مذکور در ابتدای راه هستند و نباید دست کم انگاشته شوند گفت بدیهی است بزرگترین خطری که آن توافقنامه‌ها را تهدید می‌کند، توانمندسازی ایران است. به باور من این مسئله می‌تواند موجب حذف آمریکا به عنوان یک بازیگر مورد اعتماد در منطقه شود.

سفیر دولت دونالد ترامپ در اراضی اشغالی نگرانی خود را اینگونه استدلال کرد اگر آمریکا از طریق لغو تحریم‌ها قدرت ایران را به آن بازگرداند، دیگر برای پیش برد توافقنامه‌های عادی سازی روابط اعتبار خود را از دست می‌دهد. این موضوع هم اصطکاک بیشتر میان طرفین و هم پس رفت در روند عادی سازی را به دنبال خواهد داشت.

کشور‌های عربی از جمله امارات، بحرین و مراکش در ماه‌های اخیر با میانجیگری دولت پیشین آمریکا به علنی سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی پرداخته و انتظار می‌رود کشور‌های عربی بیشتری در این مسیر گام بردارند.