ظریف: همکاری‌ بین کشورهای منطقه می‌تواند صلح و ثبات درازمدت را به همراه داشته باشد

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مقصد سوم سفرش به منطقه وارد ایروان شد. وی در بدو ورود به پایتخت جمهوری ارمنستان درباره این سفر گفت: ارمنستان یک همسایه و دوست قدیمی برای جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: در دو توقف قبلی من در باکو و مسکو درباره همکاری‌های چندجانبه به ویژه بعد از اجلاس سران ۱۱ ژانویه بین آقایان نیکل پاشینیان، الهام علی اف و ولادیمیر پوتین صحبت‌هایی کردم و زمینه برای همکاری بین کشورهای منطقه به خصوص در حوزه اقتصادی فراهم است و این همکاری‌ها می‌تواند صلح و ثبات درازمدت را به دنبال داشته باشد.

ظریف خاطرنشان کرد: در ملاقات‌ها در ایروان با آقای پاشینیان و همچنین وزیر خارجه قصد دارم هم درباره روابط دوجانبه ایران و ارمنستان و هم در خصو همکاری‌های چندجانبه در منطقه صحبت کنم.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پیش از این نیز به جمهوری آذربایجان و فدراسیون روسیه سفر و با مقامات این کشورها درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه به خصوص اوضاع قره باغ به گفت‌وگو پرداخته بود.

ظریف در دیدار با علی اف با استقبال از طرح پیشنهادی رئیس جمهور آذربایجان تحت عنوان ابتکار همکاری‌های منطقه‌ای ۶ جانبه، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک و همکاری در همه زمینه‌هایی که به برقراری صلح،  ثبات و آرامش در منطقه کمک کند را اعلام کرد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین روز سه‌شنبه در مسکو و در نشست خبری مشترک با لاوروف همتای روس خود عنوان کرد: لازم است به آقای پوتین و فدراسیون روسیه تبریک می‌گویم که توانستند بحران در منطقه را پایان دهند. امروز ما می‌توانیم در آستانه ورود به یک مرحله جدید باشیم که اختلافات را به همکاری تبدیل کند و بتوانیم با یک همکاری منطقه‌ای به سمت ایجاد هم افزایی در این منطقه برویم و راه‌هایی که برای سه دهه بسته شده بود را مجددا باز کرده و باعث پیشرفت و توسعه اقتصادی کل منطقه بشویم.

به گزارش فارس، ظریف قرار است در ادامه این سفر به گرجستان و پس از آن به ترکیه برود.