تلاش آمریکا برای جلوگیری از روی کارآمدن رئیس‌جمهور انقلابی و دولت کارآمد در ایران

 نشست سراسری اعضای شورای مرکزی و دبیران استانی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی سراسر کشور با حضور جمعی از اساتید دانشگاهی به ­صورت وبینار برگزار شد.

صادق خلیلیان استاد دانشگاه تربیت مدرس و عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان، در این نشست طی سخنانی به "تحلیل پیچیدگی چندگانه در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ " پرداخت.

وی افزود: در دهه اول انقلاب دو جریان سیاسی در درون نظام جمهوری اسلامی شکل گرفت که یکی تحت عنوان جناح چپ و دیگری به نام جناح راست شناخته می­ شدند. جناح چپ یا موسوم به جریان خط امام خمینی (ره) که بعدها تحت عنوان اصلاح طلب تغییر نام داد، در دهه اول انقلاب، اکثر مناصب اجرایی، قضایی و مقننه کشور را در دست داشت. از ویژگی­های این جریان مطابق فضای دهه اول انقلاب؛ دفاع سرسختانه از مستضعفان، ضدیت با سرمایه­ داری، ضدآمریکا و نظام امپریالیسم جهانی، اعتقاد به اقتصاد دولتی، یکجانبه ­نگری، برخورد حذفی با رقبای سیاسی و ایجاد فضای محدود فرهنگی و اجتماعی بود.

خلیلیان تاکید کرد: از اقدامات این گروه، به طراحی تصرف سفارت آمریکا در سال 1358 (که بعدها برخی از آنها از آن به ­عنوان یک کار خطا، اظهار ندامت کردند ) می‌­توان اشاره کرد. این گروه به ظاهر انقلابی در سال 1369 خواستار ورود ایران به جنگ با آمریکا به طرفداری از صدام در جنگ اول خلیج فارس (اشغال کویت توسط صدام ) شدند که با درایت مقام معظم رهبری جلوی ورود ایران به جنگ گرفته شد.

این استاد دانشگاه افزود: مواضع فکری و سیاسی جناح چپ پس از رحلت امام و شکست در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 1371، به ­تدریج دچار تغییر و استحاله گردید و با پذیرش تفکر متحجرانه الگوی نظام لیبرال سرمایه ­داری غرب؛ به­ دنبال رابطه با آمریکا از موضع ضعف برآمدند.

وی گفت: با وجود آنکه حیات سیاسی این گروه مرهون امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی بود؛ اما با پشت کردن به تفکرات ناب و نجات­بخش امام (ره) و آرمانهای انقلاب، ظلم بزرگی در حق ملت انقلابی ایران کردند. همراهی با مرفهان بی­درد و سرمایه­ دارن زالو صفت، پشت کردن به محرومان و مستضعفان جامعه از دیگر انحرافات فکری و عملی این جریان محسوب می­ شود.

خلیلیان  در بخش دوم سخنانش اظهار داشت: از دور دوم ریاست جمهوری مرحوم رفسنجانی؛ یک جریان فکری از اعضای دولت ایشان تحت عنوان کارگزاران با زیر پا گذاشتن ارزش­های انقلاب اسلامی اعلام موجودیت کرد که خواهان ریاست جمهوری مادام­العمر آقای رفسنجانی بودند که با مخالفت عموم مردم مواجه شد و ناکام ماند.

وی گفت: جناح چپ با همراهی جریان کارگزاران به­ طور مشترک دولت موسوم به اصلاحات در سال 1376 را تشکیل دادند. از این تاریخ به بعد روند دوری از اصول انقلاب و خط امام توسط این طیف سیاسی سرعت بیشتری گرفت و حمایت آشکار و پنهان کشورهای استعماری از جناح موسوم به اصلاحات (که جریانی در درون نظام تعریف می‌­شد ) به پدیده‌­ای جدید در تاریخ انقلاب اسلامی تبدیل شد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد:‌ پس از شکست سنگین مرحوم رفسنجانی و نامزدهای جریان اصلاحات، در انتخابات سال 1384، مرحوم رفسنجانی عملاً رهبر اصلاح طلبان شد. در انتخابات سال 1388، نامزدهای این جریان علی­رغم برخورداری از حمایت سیاسی و رسانه ­ای جریان سلطه جهانی، با شکست سنگین مواجه شدند. در حالی­که فرد پیروز در انتخابات، حداقل 11 میلیون رای بیشتر از نفر دوم کسب کرده بود، اما آنها حاضر به قبول شکست نشدند و اتهام دروغین تقلب را به نظام زدند.

وی افزود: پیوند جریان اصلاحات با جریان استعمار خارجی و اتهام تقلب در انتخابات سبب شد که بهانه ­ای بدست دشمنان ملت ایران داده شود تا با زیر سئوال بردن مشروعیت نظام جمهوری اسلامی ایران و ایجاد اجماع جهانی، در سال 1390، تحریم­های سنگین و بی سابقه­ای بر علیه ایران اجرا نماید.

خلیلیان یادآور شد: هدف اصلی این تحریم‌ ها؛ فلج کردن اقتصاد ایران و تغییر صحنه آرایش سیاسی به ­نفع جریان اصلاحات (به ­عنوان پل دسترسی به اهداف بعدی آمریکا) در انتخابات سال 92، بود که در نهایت منجر به پیروزی آقای روحانی در انتخابات سال 92، شد.

این استاد دانشگاه افزود: پس از این تغییرات سیاسی، زمینه مذاکره و توافق دولت آقای روحانی با آمریکا فراهم شد که به توافق هسته ­ای تحت عنوان برجام در سال 1394 منجر شد. در این توافق خسارت بار؛ ایران با پذیرش شرایط کشورهای متخاصم، تاسیسات هسته‌­ای خود را تعطیل کرد، اما طرف آمریکایی و اروپایی‌­ها، عملا تحریم­ها را حفظ کردند و توافق برجام به خسارت محض تبدیل شد.

وی گفت: در جریان مذاکرات برجام، چند توافق ضمنی دیگر (تحت عنوان برجام 2، 3 و 4 )، در زمینه کاهش قدرت موشکی و نظامی ایران، محدود کردن حضور ایران در منطقه خاورمیانه و انجام تغییرات داخلی در ایران، صورت گرفت که با موضع­گیری قاطع مقام معظم رهبری در اول فروردین 1395، این طراحی مشکوک ابتر ماند و عملاً راه به جایی نبرد.

خلیلیان ادامه داد: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 1396، با وجود اینکه آمریکا و اروپا تعهدات خود در برجام را انجام نداده بودند و تحریم­ها برقرار بود؛ اما با دادن چند امتیاز کوچک سعی کردند با تاثیرگذاری بر آرایش سیاسی ایران، روند انتخابات را به نفع آقای روحانی و بر علیه انقلاب اسلامی جهت ­دهی کنند. این طراحی خارجی و اتخاذ ترفندهای سیاسی و شعارهای فریبنده انتخاباتی اصلاح­ طلبان، به­ همراه برخی اشتباهات اصول­گرایان در اتخاذ تاکتیک­ها و راهبردها، به پیروزی مجدد آقای روحانی منجر شد.

وی در بخش سوم سخنانش گفت: راهبرد مشترک اصلاح­ طلبان و آمریکا برای انتخابات سال 1400، همان مسیری است که در انتخابات سال 96، دنبال شد که با برخی اقدامات رفاهی مکمل توسط دولت نیز همراه خواهد بود. برنامه مشترک جریان داخلی نفوذ و جریان خارجی سلطه برای انتخابات سال آینده از اهمیت و پیچیدگی نسبی برخوردار شده است که عدم توجه به آن می ­تواند خسارت جبران ناپذیر و غیر قابل بازگشتی برای کشور رقم بزند.

خلیلیان یادآور شد: با روی کار آمدن بایدن در آمریکا، این کشور در­ ظاهر به توافق برجام برخواهد گشت و سپس سعی خواهد کرد با همکاری سه کشور اروپایی متحد خود، برخی امتیازات ظاهری و کم اهمیت به ایران بدهد تا با تاثیرگذاری بر افکار عمومی در ایران، زمینه تقویت پایگاه ضعیف سیاسی و اجتماعی دولت و اصلاح­طلبان را فراهم آورد. اما؛ بر اساس تجارب گذشته، می ­توان گفت که آمریکا و سه کشور اروپایی بر اساس راهبرد بلند مدت خود، اقدام مهم و پایداری در رفع تحریم­ها انجام نخواهند داد.

وی گفت: در داخل کشور، دولت و جناح حامی آن، برای ترمیم جایگاه تخریب شده خود نزد افکار عمومی؛ برخی اقدامات رفاهی، دادن وعده آزادی­های فرهنگی و اجتماعی در صورت پیروزی در انتخابات خواهند داد. ارائه آمارهای غیر واقعی، مانند بهبود نرخ رشد اقتصادی کشور، کاهش نرخ بیکاری و اینکه روند تورم در حال مهار و کاهش است، از دیگر قطعات مکمل پازل دولت فعلی و اصلا طلبان برای رسیدن به اهداف انتخاباتی و تداوم تسلط بر قوه مجریه و استحاله نظام است.  

این استاد دانشگاه افزود: تداوم مواضع غلط و اقدامات خسارت­ بار مادی و معنوی جریان اصلاحات (جناح چپ سابق و کارگزاران)، فعالیت­های فسادزای اقتصادی برخی دولت­مردان و وابستگان آنها، عدم مسئولیت­ پذیری، قانون گریزی، رکود اقتصادی 7 ساله، بیکاری و گرانی بی ­سابقه، در مجموع سبب نارضایتی عمیق مردم شده که البته دامن نظام را هم گرفته است.

وی گفت: طراحی آمریکا این است که با تداوم فشارهای اقتصادی و وجود دولتی با ویژگی­های دولت فعلی، نتیجه اقدامات و سیاستهای خود در ایران را در­ آینده ببیند و میوه آن­را بچیند. در این راستا آمریکا با تمام قوا سعی خواهد کرد در انتخابات سال 1400 از روی کارآمدن یک رئیس جمهور انقلابی و دولت کارآمد در ایران جلوگیری کند.

خلیلیان اظهار داشت: بنابراین در این مقطع حساس، مسئولیت ملت بزرگ ایران، رسانه‌های متعهد، نیروهای انقلابی و دانشگاهیان در خنثی سازی طراحی­های پیچیده بر علیه منافع ملی و آرمانهای انقلاب اسلامی، بسیار سنگین و تاریخی است.