پاک آیین: ایران در روند صلح افغانستان تاثیرگذار است

 سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه صبح سه شنبه از سفر هیئت سیاسی طالبان به تهران به ریاست ملا عبدالغنی برادر خبر داد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: این هیئت بر اساس هماهنگی قبلی و به دعوت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بامداد سه شنبه وارد تهران و مورد استقبال مقامات وزارت امور خارجه قرار گرفت.

خطیب زاده همچنین اظهار کرد: هیئت سیاسی طالبان در طول مدت حضور در تهران دیدار‌هایی را با مقامات مسئول کشورمان از جمله محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و محمدابراهیم طاهریان فرد نماینده ویژه ایران در امور افغانستان داشته و در خصوص روند صلح در افغانستان و مسائل و موضوعات مرتبط تبادل نظر و رایزنی‌هایی صورت خواهد پذیرفت.

محسن پاک آیین رئیس پیشین ستاد افغانستان در وزارت امورخارجه درباره سفر گروه طالبان به ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از استقرار صلح عادلانه و پایدار در کشور اسلامی و بردار ما افغانستان حمایت کرده است و معتقد بود برای دستیابی به صلح باید مذاکرات بین الافغانی صورت بگیرد و در چارچوب قانون اساسی افغانستان با احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی این کشور گروه‌های مختلف و دولت افغانستان با هم گفت‌وگو کنند.

او افزود: این گروهی که به ایران آمده، گروه سیاسی طالبان است و سعی دارد از آن رویکرد سابق که خشونت آمیز و تروریستی بود دور و به عنوان یک گروه سیاسی با دولت افغانستان و سایر گروه‌ها وارد مذاکره شود، ما از این روند استقبال می‌کنیم و معتقدیم که این گفت‌وگو‌ها بدون دخالت کشور‌های فرامنطقه‌ای به ویژه آمریکا می‌تواند به نتایج خوبی منجر شود، به شرط اینکه همه به قانون اساسی افغانستان احترام بگذارند و به دنبال تغییر و اصلاح این قانون در مقطع فعلی نباشند.

پاک آیین تصریح کرد: حضور گروه طالبان در ایران نشان دهنده این است که جمهوری اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که بتواند در روند صلح  افغانستان تاثیرگذار باشد و دولت افغانستان و طالبان به این باور رسیدند، همچنین طالبان به این جمع بندی رسیده است که نمی‌تواند به آمریکا اعتماد کند.

رئیس پیشین ستاد افغانستان در وزارت امور خارجه تاکید کرد: در دوره ترامپ چندین دور مذاکره در دوحه بین طالبان و آمریکا اتفاق افتاد که در تمام این مذاکرات در نهایت این آمریکایی‌ها بودند که با زیاده خواهی و دخالت‌های یک جانبه گرایانه خودشان در افغانستان اجازه ندادند مذاکرات به جمع بندی برسد که این از نظر ما قابل پیش‌بینی هم بود. به همین دلیل طالبان با ایران وارد مذاکره شد.

پاک آیین تصریح کرد: ایران از کمک کردن برای برقراری صلح در افغانستان استقبال می‌کند، همانطور هم که مسئولان کشور ما گفتند با دولت افغانستان در ارتباط با این مذاکرات هماهنگ هستیم و امیدواریم شاهد به نتیجه رسیدن این مذاکرات باشیم.