بایدن از دیپلماسی درمورد ایران حمایت می‌کند

 یک مسئول آمریکایی اظهارات جو بایدن ، رئیس‌جمهور این کشور درمورد توقف غنی‌سازی  توسط ایران به‌عنوان شرطی برای بازگشت آمریکا به برجام را اصلاح کرد.

این مقام آمریکایی گفت: منظور بایدن در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس از لزوم توقف غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران، آن بخشی از غنی‌سازی است که فراتر از توافق هسته‌ای انجام شده است.

همزمان یکی از مسئولان کاخ سفید نیز مدعی شد: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از دیپلماسی در تعامل با تهدید ناشی از برنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کند.

او اضافه کرد: جو بایدن اعلام کرد تنها درصورتی‌که ایران  غنی‌سازی اورانیوم  را متوقف کند تحریم‌های آمریکا علیه ایران را لغو خواهد کرد و لغو تحریم‌ها صرفا با هدف برگرداندن ایران به میز مذاکره نخواهد بود.

بایدن ساعاتی پیش در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس نیوز مدعی شد: «ایران باید پیش از هر اقدامی غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند. در هفته‌های اخیر نقض برجام از سوی ایران تشدید شده و این کشور غنی‌سازی اورانیوم را به ۲۰ درصد افزایش داده که بسیار بیشتر از میزان مجاز تحت قرارداد است.»

ماه گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی فرآیند تولید سوخت اورانیوم فلزی از سوی ایران را در بیانیه‌ای تایید کرد: «رافائل گروسی، مدیر کل آژانس انرژی اتمی، به کشور‌های عضو این سازمان درباره تغییرات روی داده در برنامه هسته‌ای ایران اطلاع رسانی کرد که ایران فرآیند تولید اورانیوم فلزی برای مصرف در راکتور تحقیقاتی تهران را آغاز کرده است.»

وزارت خارجه آمریکا هم اعلام کرده است که پس از بازگشت ایران به توافق هسته‌ای می توان پای میز مذاکره نشست.

این وزارت‌خانه آمریکایی همچنین اضافه کرد: به فشارهای خود علیه همه گروه‌های تروریستی در منطقه ادامه می‌دهیم.