مصری: دولت علاقه‌ای به نسخ و تنقیح قوانین ندارند

 عبدالرضا مصری در توضیح ضرورت تنقیح قوانین مازاد، گفت: برابر گردش روزگار و تغییرات در زندگی منهای قوانین مادر و الهی، سایر قوانین متناسب با نیاز روز باید تغییر کند، لذا برخی قواینن باید منسوخ شوند اما همچنان در حجم انبوه قانونی کشور وجود دارند.

نسخ بیش از هزار قانون  در مجلس دهم

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از وظایف مجلس نسخ قوانینی است که زمان اجرا و کاربرد آن گذشته است، افزود: در مجلس دهم طرحی آورده شد و بیش از هزار قانون از جمله قوانین معافیت مالیات بر کالاسکه سه اسب یا معافیت مالیات وزارت تلگراف از واردات فرغون منسوخ شد. اگر این قوانین منسوخ نشود، دستگاه‌ها در شرایط فعلی می‌توانند به آنها استناد کنند. بنابراین قوانین باید به روز شوند و از سوی دیگر هر چه قانون زیاد باشد، کار مجری سخت‌تر می‌شود و مدیران سردرگم خواهند شد.

وی یادآور شد: تنقیح قوانین خیلی مورد قبول مجالس در گذشته قرار نگرفته است، در مجلس دهم آقای لاریجانی هیاتی را برای تنقیح تشکیل داد و با استفاده از ظرفیت نمایندگان با سابقه، گروه‌های مختلف مانند محیط زیست، سلامت و غیره تشکیل داد تا قوانین این حوزه را با کارشناسی دستگاه‌های مرتبط مطالعه کنند، در نهایت قانون‌های مازاد تفکیک شد و در قالب چند طرح در صحن مجلس منسوخ شدند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس یازدهم اظهار کرد: این موضوع در مجلس یازدهم هم در حال پیگیری است. اما ما باید به طور ویژه‌تری این موضوع را در دستور کار قرار دهیم. در برخی کشورها قانون یک در برابر یک را دارند به این معنا که مجالس آنها تا یک قانون حذف نشود، اجازه تصویب قانون جدید ندارند. برخی کشورهای پیشرفته‌تر این قانون را دو در برابر یک کردند لذا قانون جدید در برابر نسخ دو قانون امکان‌پذیر است.

حجم انبوه قوانین موجب بروز فساد شده است

مصری با تاکید بر اینکه حجم قوانین باید کم باشد تا عامه کسانی که با قوانین سر و کار دارند، در اجرا سردرگم نشوند، گفت: متاسفانه آنقدر حجم قوانین کشورمان زیاد شده که اگر از بالاترین مقام کشور در مورد حوزه فعالیت خود بپرسیم از قانون خبر ندارد لذا یا باید چند کتاب قانون داشته باشد یا کارشناسانی که سال‌ها در آن حوزه کار کردند، برای آنها تصمیم بگیرند. این شرایط موجب بروز فساد و در نهایت امضاهای طلایی و رد و بدل پول‌هایی بی حساب و کتاب شده است.

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی تنها قانون تصویب می شود در حالی که به جای تصویب قانون باید کیفیت ها را افزایش دهیم و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، «قوانین مزاحم باید حذف شود».

دولت با 5 میلیون کارمند و کارشناس باید تقاضای نسخ قوانین مزاحم را دهد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ای کاش نمایندگان در یک دوره مجلس تنها موظف به حذف قوانین می‌شدند، تصریح کرد: البته یکی از اشکالات جدی ما در دستگاه‌های اجرایی است، زیرا تاکنون یک لایحه تنقیح قوانین از سوی دولت به مجلس ارسال نشده است، این در حالی است که دولت 5 میلیون کارمند و کارشناس و در همه موضوعات وزارتخانه مجزا دارد. بنابراین دولت با داشتن همه ابزار باید تقاضای نسخ قوانین مزاحم را دهد.

مصری با اشاره به اینکه تمام تقاضاهای دولت تصویب قوانین جدید است، یادآور شد: هر دستگاهی باید قوانین حوزه خود را تجمیع و قوانین متضاد، مزاحم و منسوخی را تفکیک کند و در قالب لایحه به مجلس ارسال کند. وزارت خانه‌ای که 500 نفر یا 1 میلیون کارمند دارد، می‌تواند از نیروی کارشناسی استفاده کند. مجلس محل تصمیم گیری است اما متاسفانه دستگاه‌ها علاقه‌ای به نسخ و تنقیح قوانین ندارند زیرا انبوه قوانین به نفع عده‌ای امضا طلایی و دستگاها یا افرادی است که می‌خواهند از زیر بار مسئولیت فرار کنند.