ایران روی خرید تسلیحات از روسیه حساب می‌کند

  «علی‌اصغر خاجی» دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی به خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گفت ایران امیدوار است بتواند از روسیه برای تامین امنیت منطقه سلاح خریداری کند.

به نوشته اسپوتنیک، خاجی در این خصوص گفت: ما با روسیه همکاری نظامی داریم. و زمانی که محدودیت‌‎ها برداشته شد، روسیه به یکی از کشورهایی تبدیل شد که می‌توانیم از آن سلاح بخریم و ما می‌توانیم با این کشور برای حفاظت از امنیت منطقه همکاری داشته باشیم.

این دیپلمات ایرانی افزود زمانی که ایران به دلیل محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل نمی‌توانست خرید و فروش سلاح کند، همسایگان آن میلیاردها دلار تسلیحات خریداری و منطقه را به انبار تسلیحات تبدیل کرده‌اند.

بیشتر «لوان جاگاریان» سفیر مسکو در تهران به مناسبت روز «کارمندان دیپلماتیک» در مصاحبه با اسپوتنیک گفته بود همکاری نظامی–فنی با ایران کاملا با قوانین فدراسیون روسیه همخوان است و این قراردادها با رعایت تعهدات بین‌المللی روسیه در چارچوب رژیم عدم گسترش  اجرایی می شود.

وی افزود: تاریخ معاصر همکاری روسیه و ایران در عرصه نظامی–فنی بیش از ۵۰ سال عمر دارد. طی این سال‌ها در این عرصه حساس بین کشورهای ما پیمان‌های پایداری اجرایی شدند که در جهت همکاری متقابل با در نظر داشتن منافع هر دو کشور بودند. تجربه مثبت اجرای پروژه‌های زیاد این اجازه را می دهد که با خوش‌بینی در خصوص دورنمای این نوع همکاری در آینده صحبت کنیم.

«کاظم جلالی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه هم پیشتر در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «زوزدای روسیه» گفت تهران و مسکو چشم انداز خوبی برای همکاری نظامی و فنی بیشتر پس از خاتمه تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد دارند.

جلالی اظهار داشت: «تردیدی نیست که در این شرایط همکاری ما با روسیه در زمینه نظامی و فنی در حال توسعه خواهد بود. پیش شرط‌هایی برای این امر وجود دارد. ما مذاکرات زیادی با شرکای روسی در این مورد انجام داده‌ایم. با رفع محدودیت‌ها  در بسیاری از حوزه‌ها می‌توانیم همکاری کنیم و قراردادهایی را که داریم اجرا کنیم. من چشم انداز خوبی برای همکاری بین کشورهایمان در این زمینه می‌بینم.»

علیرغم تلاش‌های ایالات متحده برای تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران، این محدودیت‌ها در ۱۸ اکتبر (۲۷ مهرماه) منقضی شد.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه دولت سابق آمریکا با منقضی شدن محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران با صدور بیانیه‌ای کشورهایی را که با ایران وارد معامله تسلیحاتی شوند، تهدید کرد؛ با این حال، نمایندگان کشورهای چین و روسیه تأکید کرده‌اند که روابط این کشورها با جمهوری اسلامی ایران، تحت تأثیر این تهدیدات قرار نمی‌گیرد.