طغیانی: دولت با اصلاح بودجه یک گام برداشت

 مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه شنبه)‌پارلمان در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه و در موافقت اظهار داشت:  دولت با اصلاح بودجه یک گام برداشت و اکنون مجلس انقلابی باید با گام محکم تر خود آن را تکمیل کند که به معنای تعامل است.

وی افزود: اولویت نخست مردم کنترل تورم است که باید موتور کسری و تورم زایی در این مجلس خاموش شود که همه اینها نیاز به پایبندی به خطوط قرمز دارد.

اولویت مردم حذف تورم است که موضوع بررسی کلیات لایحه بودجه منطبق بر آن خواهد بود به خصوص که کسری بودجه دولت، موتور تورم زایی کشور است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه لایحه نخست دولت با کسری بودجه بالایی روبرو بود که باعث می شد معیشت مردم در سال آتی سخت تر شود اظهار داشت: مجلس به حق، کلیات را رد کرد که این کار نه تنها سیاسی نبود بلکه براساس کاری علمی و کارشناسی انجام شد.

وی در ادامه با تاکید بر اصرار مجلس به اصلاح لایحه بودجه عنوان کرد: بودجه اول دولت صرفه جویی نداشت، درآمد پایدار نداشت، شفاف نبود، رانت زا بود، کسری شدید داشت و وابستگی آن به درآمدهای نفتی نسبت به سال گذشته بسیار بیشتر بود.

طغیانی در ادامه با بیان اینکه دولت در اصلاح بودجه یک گام کوچک برداشت که مجلس و کمیسیون تلفیق باید گام بزرگتری بردارد اظهار کرد: مهار تورم صرفا از طریق کنترل کسری بودجه امکان پذیر است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با اشاره به خطوط قرمزی که برای بررسی لایحه بودجه باید رعایت شود یادآور شد: نخست کسری تراز عملیاتی بودجه که دولت در اصلاح خود 35 هزار میلیارد تومان آن را کاهش داده است و ما باید این میزان را دوبرابر کاهش دهیم و به 70 هزار میلیارد تومان کاهش برسانیم تا اثر آن بر زندگی مردم دیده شود.

وی در ادامه با تاکید بر ممنوعیت هزینه تراشی در بودجه عنوان کرد: هزینه تراشی باعث می شود دولت در جای دیگر و از جیب مردم این هزینه را جبران کند لذا نباید برای مردم هزینه تراشی کنیم؛ همچنین بودجه باید شفاف باشد چنانچه در حال حاضر هنوز لایحه شفافیت ندارد و مقداری از درآمدها به فروش نفتی حواله شده که مشخص نیست محقق شود.

طغیانی در ادامه با تاکید بر ضرورت رانت زدایی در بودجه گفت: بودجه موتور توزیع رانت بوده و هست که باید آن را خاموش کرد؛ همچنین دارایی فروشی برای تأمین هزینه های جاری ممنوع است.

وی در ادامه بر کاهش شکاف طبقاتی و رفع تبعیض در پرداخت ها تاکید و بیان کرد: همچنین باید درآمدزایی پایدار را مدنظر داشته باشیم.