وزارت خارجه در نگاه خود به دیپلماسی اقتصادی تجدید نظر کند

 ابراهیم رضایی با انتقاد از ضعف دیپلماسی منطقه ای وزارت امورخارجه گفت: یکی از راه های دور زدن تحریم ها و کاهش فشارهای اقتصادی به مردم، ارتباط حسنه با کشورهای منطقه و افزایش دیپلماسی اقتصادی است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در نبود دیپلماسی اقتصادی حسنه با کشورهای منطقه  نتوانستیم به درستی از ظرفیت‌های بازار این کشورها استفاده کنیم، مثلاً با وجود خصومت بالای ترکیه نسبت به دولت سوریه، میزان صادرات ترک ها به سوریه در زمان جنگ ۱۴ برابر میزان صادرات ما به سوریه بوده است.

وی افزود: ما حتی نتوانستیم از بحران های موجود در منطقه مانند روابط بین ترکیه و روسیه که موجب کاهش صادرات ترکیه به روسیه شد و یا تحریم کشورهای عربی نسبت به قطر استفاده کنیم، مثلاً با وجود تحریم ها نسبت به کشور قطر در سال های گذشته، میزان صادرات ما به این کشور زیر ۳۰۰ میلیون دلار بوده است. این در صورتی است که تنها محدوده خاکی که قطری ها در دوره تحریم از آن تنفس می کردند جنوب ایران بوده است.

وی عنوان کرد: بخشی از این ضعف را مربوط به وزیر امور خارجه یعنی آقای ظریف می دانم که با وجود سوابق دیپلماتیک در حوزه دیپلماسی اقتصادی بسیار ضعیف عمل کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: علت دیگر در این ضعف ها را نوع نگاه دولت به اتحادیه اروپا و کشورهای غربی و دل بستن به آنها می‌دانم و تا به امروز دولت از این علائق دوری نکرده است، در صورتی که میزان صادرات ما به کشور همسایه ای مانند افغانستان ۳ برابر میزان صادرات ما به همه ۲۷ کشور اتحادیه اروپاست.

وی یادآور شد: دولت در زمان باقی مانده از عمر خویش باید نسبت به این نوع نگاه دیپلماسی تجدید نظر کند افزایش سهم ما از بازار منطقه می تواند در افزایش روابط و کاهش فشار اقتصادی بر جامعه و دولت نیز تاثیر بگذارد.

رضایی خاطرنشان کرد: کمیسیون امنیت ملی بر تقویت دیپلماسی اقتصادی تاکید دارد و در این راستا کمیته را اخیرا تشکیل داده که فعالیتش آغاز شده تا کمیسیون از وزارت امورخارجه در این حوزه مطالبه گری داشته باشد.