وزارت خارجه اقدام موثری در زمینه تحقق دیپلماسی اقتصادی انجام نداده است

 عباس مقتدایی با ارزیابی عملکرد سفرای ایران در خارج از کشور، گفت: مدتی قبل وزیر امور خارجه با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص دیپلماسی اقتصادی قول فعال تر شدن ساختارهای وزارت امور خارجه و سفارتخانه های ایران در سایر کشورها را داد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آنچه که پس از گذشت چند ماه از قول وزیر امور خارجه قابل ارزیابی اولیه است عدم مشاهده ایجاد تحول قابل توجه در روندهای وزارت امور خارجه است و به نظر می رسد وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور خارجه که دو وزارتخانه کلیدی برای رونق دیپلماسی اقتصادی هستند، نتوانسته اند در تراز نیاز کشور عمل کنند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس تاکید کرد: اگر همین روند تدوام داشته باشد، باید در خصوص ناکارآمدی سفارتخانه های ما در خارج از ایران برای دستیابی به اهداف اقتصادی و تجاری کشور قضاوت کنیم.

این نماینده مجلس بیان کرد: بر همین اساس معتقدم وزارت امور خارجه باید برنامه عملیاتی خود که در همکاری با سایر بخش های دولت شکل می گیرد را ارائه و آن را محقق کند، هر یک از سفارتخانه های ایران در خارج از کشور می توانند به عنوان یک پایگاه برای تحقق دیپلماسی اقتصادی فعالیت کنند در حالی که تمرکز فعالیت ها سفارتخانه ها بر جنبه های سیاسی و بعضا فرهنگی بوده و این یعنی خط مشی وزارت امور خارجه با وجود تغییرات و تحولات جهانی، در دهه های قبل مانده است.

مقتدایی تاکید کرد: در دوران جدید و با آموختگی بسیار زیاد سیاست و اقتصاد، توقع آن می رود که ساختارها، رفتارها، برنامه ریزی ها و جهت گیری وزارت امور خارجه بر موضوع اقتصاد و تجارت و مباحث مرتبط با آن سوق پیدا کند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اکنون گلایه جدی از وزارت امور خارجه و از کلیت دولت وجود دارد که دیپلماسی اقتصادی فقط در حد شعار و حرف باقی مانده و عمدتا این حرف ها به عملیات اجرایی ملموس و قابل توجه تبدیل نشده است.