ظریف:‌ حمایت از صادرکنندگان بخش خصوصی وظیفه دولت و وزارت امور خارجه است

 محمدجواد ظریف  وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز (سه شنبه) میزبان جمعی از مدیران شرکت‌های نمونه و ممتاز صادر کننده کالا و خدمات فنی و مهندسی کشور بود.

در این دیدار سه ساعته وزیر امور خارجه پس از آگاهی از دیدگاه‌های مدیران و فعالان اقتصادی کشور طی سخنانی اظهار داشت: صادرات کالا و خدمات فنی مهندسی یکی از حوزه‌های مهم توسعه کشور است و جهش تولید بدون صادرات امکانپذیر نیست.

وزیر امور خارجه کشورمان لزوم اهتمام و کمک وزارت امور خارجه به تولید کنندگان داخلی برای گسترش صادرات را مورد تاکید قرار داد و نقش بخش خصوصی در توسعه صادرات را بی بدیل خواند و افزود: وظیفه دولت و وزارت امور خارجه حمایت از صادرکنندگان بخش خصوصی است و دولت نمی‌تواند جای بخش خصوصی را در این رابطه بگیرد.

ظریف اطلاع رسانی به شرکت‌های داخلی در مورد ظرفیت‌های کشورهای خارجی در مورد پروژه‌ها و مزایده‌ها برای صادرات کالا یا خدمات فنی و مهندسی داخلی را یکی از وظایف وزارت امور خارجه برشمرد و گفت: از دیگر وظایف ما معرفی و انتقال توانمندی‌های داخلی به کشورهای خارجی است تا شرکت‌های ایرانی بتوانند در مناقصه‌های خارجی و بین‌المللی شرکت کنند.

*  تقویت نگرش اقتصاد محور در بدنه کارشناسی و مدیریتی وزارت امور خارجه

وزیر امور خارجه همچنین بر تقویت نگرش اقتصاد محور در بدنه کارشناسی و مدیریتی وزارت امور خارجه تاکید کرد و افزود: وزارت امور خارجه توسعه گرا، باید یک دستگاه سیاسی و اقتصادی باشد.

ظریف همچنین افزود: ما به سفرای خود در خارج تأکید کرده‌ایم که ارزیابی عملکرد آنها براساس میزان صادرات کالای غیرنفتی، صادرات خدمات فنی مهندسی، صادرات نیروی انسانی و واردات سرمایه، فناوری و توسعه گردشگری (افزایش سفر گردشگران به ایران) است.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین عزم وزارت امور خارجه برای آموزش مسائل اقتصادی به دیپلمات‌های اعزامی  به خارج از کشور را خاطرنشان و بر همفکری با فعالان بخش اقتصادی در این رابطه و انتقال نیازهای اقتصادی کشور به سفرا و دیپلمات‌ها تأکید کرد.

در ابتدای این نشست مدیران و فعالان اقتصادی ضمن بیان فعالیت‌های خود در داخل و خارج از کشور به تشریح چالش‌ها و موانع موجود در این زمینه پرداخته و انتظارات خود از وزارت امور خارجه در این عرصه را بیان کردند.