سیگنال‌های وزارت امورخارجه به غرب در چارچوب استراتژی نظام باشد

​فداحسین مالکی با اشاره به اظهارات اخیر محمدجواد ظریف مبنی بر آماده بودن طرح اقدام سازنده ایران [برای گفتگو با آمریکا ] و ارائه آن از طریق کانال‌های دیپلماتیک ، اظهار داشت: مجلس یازدهم قانون دقیقی را در خصوص مذاکره با آمریکا به تصویب رسانده است. اگر استنباط غربی‌ها این است که نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ای از سوی ایران برای مذاکره با غرب ارائه شده، باید بداند که ایران پیش از این تعهدات خود نسبت به برجام را عملی کرده و امروز باید شاهد نشانه‌های دلگرم‌کننده‌ای از سوی آمریکا برای مذاکره باشیم که این نشانه‌های دلگرم‌کننده رفع همه تحریم‌ها است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استراتژی جمهوری اسلامی ایران پس از لغو برجام از سوی آمریکا و اقدامات اروپا، استراتژی رفع تحریم‌ها است و اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند به برجام برگردند و اروپایی‌ها خواستار تلطیف فضای بین‌المللی هستند، تنها راهش لغو تمام تحریم‌ها از سوی آمریکا است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به سیگنال‌های امیدوارکننده وزارت امور خارجه به غرب در خصوص مذاکرات گفت: دستگاه دیپلماسی با سیگنال‌ها بازی می‌کند، قطعاً وزارت امور خارجه از چارچوب قانون مصوب مجلس خارج نخواهد شد.

وی افزود: اخیراً آقای ظریف در جلسه کمیسیون امنیت ملی برای بررسی این موضوع حضور یافت و به نظر بنده، دیدگاه‌های ایشان مثبت بود و خارج از قانون مجلس نبود.

مالکی گفت: معمولاً دستگاه دیپلماسی کشورها مباحثی را مطرح می‌کنند که مصرف داخلی یا خارجی دارد ولی در مجموع سیگنال‌هایی که آقای ظریف می‌دهد، خارج از چارچوب قانون و استراتژی نظام جمهوری اسلامی که تعهد در مقابل تعهد است، نخواهد بود.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تا زمانی که تحریم‌ها برداشته نشود، هیچ مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت. بر سر چه چیزی مذاکره کنیم؟ برجام در صورتی قابل اجراست که آمریکایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند.